Kwalifikacja: BUD.13 - Eksploatacja maszyn i urządzeń do robót ziemnych i drogowych
Zawód: Technik budowy dróg
Aby zapobiec skraplaniu się pary wodnej oraz korozji zbiornika paliwa podczas przewidzianego długiego postoju urządzenia, należy
Odpowiedzi
Informacja zwrotna
Napełnienie zbiornika paliwa do pełna to bardzo ważna sprawa. Dlaczego? Bo to pomaga uniknąć kondensacji pary wodnej w środku zbiornika. Kiedy temperatura się zmienia, powietrze w zbiorniku może się skraplać, a to prowadzi do wody, co później może powodować korozję zbiornika i zanieczyszczenie paliwa. Pełny zbiornik to mniej miejsca na powietrze, więc ryzyko kondensacji spada. Warto też używać paliw z dodatkami, które zapobiegają korozji i stabilizują paliwo, żeby dłużej było dobre. Słyszałem, że dobrym sposobem jest sprawdzanie parametrów chemicznych paliwa i regularne kontrolowanie stanu zbiorników. No i jeszcze jedno – przed dłuższym przestojem warto sprawdzić zbiornik i ewentualnie go wyczyścić, żeby wszystko działało jak należy i nie było zanieczyszczeń.
Napełnienie zbiornika paliwa do połowy albo zostawienie małej ilości paliwa to nie najlepsze pomysły, jeśli chcesz uniknąć problemów przy długim postoju. Gdy zbiornik jest tylko częściowo wypełniony, to powietrze zostaje i rośnie ryzyko kondensacji pary wodnej, bo ciepło i zimno będą powodować skraplanie się. Woda w zbiorniku to nie tylko korozja, ale też zanieczyszczenie paliwa, co może wpłynąć na wydajność silnika i jego bezpieczeństwo. Poza tym, mieszanie oleju silnikowego z paliwem to zły pomysł i może nawet uszkodzić silnik. Paliwo i olej mają różne właściwości, więc ich łączenie może prowadzić do problemów. Lepiej stosować tylko dodatki do paliw, które są uznawane przez producentów, a nie bawić się w improwizację z olejem. Utrzymywanie zbiornika pełnego to kluczowe działanie, które powinien znać każdy, kto używa maszyn czy pojazdów.