W jaki sposób należy naprawić warstwę podbudowy o grubości 20 cm, wykonaną z kruszywa łamanego stabilizowanego mechanicznie, jeżeli jej nierówności poprzeczne są większe od dopuszczalnych?
Odpowiedzi
Informacja zwrotna
Odpowiedź polegająca na spulchnieniu warstwy podbudowy do głębokości co najmniej 10 cm, wyrównaniu jej i ponownym zagęszczeniu jest prawidłowa, ponieważ odpowiada na problem nierówności poprzecznych. Spulchnienie materiału pozwala na dokładniejsze wyrównanie, eliminując w ten sposób pułapki powietrzne oraz zapewniając lepsze połączenie cząstek kruszywa. Po spulchnieniu, uzyskana warstwa powinna być wyrównana, co jest kluczowe dla zapewnienia równomierności podłoża. Następnie, proces zagęszczenia jest niezbędny, aby przywrócić odpowiednią nośność, co jest zgodne z normą PN-EN 13285, która mówi o wymaganiach dotyczących warstw podbudowy. Praktycznym przykładem zastosowania tej metody jest sytuacja, w której po intensywnych opadach deszczu na drodze pojawiły się nierówności. Spulchnienie całej powierzchni, wyrównanie oraz zagęszczenie przywróciłyby parametry użytkowe drogi, unikając dalszych uszkodzeń i poprawiając komfort jazdy.
Podejmowanie prób naprawy warstwy podbudowy poprzez uzupełnianie nierówności kruszywem łamanym o większym uziarnieniu jest nieefektywne, ponieważ może prowadzić do dalszej destabilizacji struktury. Wypełniając nierówności materiałem o różnej frakcji, istnieje ryzyko, że nowy materiał nie zwiąże się prawidłowo z istniejącym, co skutkuje powstaniem słabych punktów, które mogą pogorszyć stabilność całej podbudowy. W obliczu nierówności, zwilżanie warstwy i dodawanie wapna również nie przyniesie efektu, ponieważ wapno ma inną funkcję w budownictwie drogowym, a jego zastosowanie w tym kontekście jest błędne. Z kolei dodawanie nowego materiału na istniejącą warstwę bez wcześniejszego spulchnienia może prowadzić do kumulacji napięć i uszkodzeń, zwłaszcza w wyniku ruchu pojazdów. Wszystkie te metody omijają kluczowy proces przygotowania, jakim jest spulchnienie, które jest niezbędne do osiągnięcia optymalnego zagęszczenia i jednorodności warstwy. Dlatego zastosowanie odpowiednich standardów, takich jak PN-EN 13285, które kładą nacisk na zagęszczanie i wyrównywanie, jest kluczowe dla sukcesu w naprawie warstwy podbudowy.