Hamulce są kluczowymi elementami systemów hamulcowych w pojazdach oraz maszynach, w których tarcie odgrywa fundamentalną rolę w zapewnieniu skutecznego zatrzymania lub spowolnienia obrotu. W przypadku hamulców, tarcie jest pożądanym zjawiskiem, ponieważ umożliwia ono przekształcenie energii kinetycznej w ciepło, co skutkuje zatrzymaniem obiektów. W praktyce, odpowiedni dobór materiałów ciernych oraz projektowanie układów hamulcowych zgodnie z normami, takimi jak SAE J1153, pozwala na osiągnięcie optymalnych właściwości tarcia. Przykładem zastosowania jest hamulec bębnowy, w którym klocki hamulcowe są dociskane do bębna z odpowiednią siłą, co generuje niezbędne tarcie. Ponadto, w nowoczesnych systemach stosuje się technologie takie jak ABS (Anti-lock Braking System), które kontrolują tarcie, aby zapobiec blokowaniu kół podczas hamowania, co zwiększa bezpieczeństwo. Właściwe zrozumienie roli tarcia w hamulcach jest niezbędne dla inżynierów zajmujących się projektowaniem systemów bezpieczeństwa w pojazdach.
W przegubach, łożyskach oraz przekładniach tarcie jest zjawiskiem niepożądanym, ponieważ prowadzi do zużycia komponentów oraz obniżenia efektywności ich działania. W przegubach, gdzie ruchy są obrotowe lub przesuwne, nadmierne tarcie może powodować trudności w ruchu, a także przyspieszone zużycie materiałów. Z kolei w łożyskach, które mają na celu minimalizację oporu ruchu, tarcie powinno być jak najmniejsze, aby zredukować straty energii i wydłużyć żywotność elementów. Dobrym przykładem są łożyska kulkowe, które stosują kulki w celu zmniejszenia powierzchni kontaktu i w ten sposób ograniczenia tarcia. W przypadku przekładni, ich funkcja polega na przenoszeniu momentu obrotowego przy minimalizowaniu strat, dlatego stosuje się smarowanie i odpowiednie materiały, aby zredukować tarcie. W każdej z tych aplikacji, celem inżyniera jest więc maksymalne zmniejszenie tarcia, a nie jego wykorzystywanie, co jest często mylnie interpretowane. Niezrozumienie roli tarcia w różnych systemach mechanicznych prowadzi do błędnych wniosków i potencjalnych awarii, dlatego tak istotne jest stosowanie odpowiednich standardów i praktyk inżynieryjnych, aby zapewnić optymalną wydajność i trwałość komponentów.