Asfalt drogowy jest kluczowym składnikiem betonu asfaltowego, który pełni rolę lepiszcza, łącząc poszczególne elementy mineralne w jednorodną masę. Asfalt, jako substancja bitumiczna, charakteryzuje się doskonałymi właściwościami adhezyjnymi oraz elastycznością, co sprawia, że jest idealnym materiałem do budowy nawierzchni drogowych. W praktyce, asfalt drogowy jest używany w różnych mieszankach asfaltowych, takich jak SMA (Stone Mastic Asphalt) i AC (Asphalt Concrete), które zapewniają trwałość i odporność na uszkodzenia mechaniczne oraz zmienne warunki atmosferyczne. Zgodnie z normami PN-EN 13108, wybór odpowiedniego rodzaju asfaltu jest kluczowy dla osiągnięcia wymaganej jakości nawierzchni. Właściwości asfaltu można także modyfikować poprzez dodatki, co pozwala na dostosowanie go do specyficznych warunków eksploatacyjnych, np. zwiększenie odporności na deformacje czy poprawę właściwości przeciwpoślizgowych. Stosowanie asfaltu drogowego zgodnie z najlepszymi praktykami branżowymi przyczynia się do wydłużenia żywotności nawierzchni oraz zmniejszenia kosztów ich utrzymania.
Użycie zaprawy cementowej, mleczka cementowego lub emulsji asfaltowej w mieszankach betonu asfaltowego jest błędne, ponieważ każdy z tych materiałów pełni inną rolę w budownictwie. Zaprawa cementowa, składająca się z cementu, wody i piasku, jest używana głównie do wiązania materiałów budowlanych w konstrukcjach żelbetowych. Jej stosowanie w kontekście betonu asfaltowego jest nieuzasadnione, ponieważ nie posiada właściwości bitumicznych, które są niezbędne do zapewnienia elastyczności i przyczepności wymaganych w nawierzchniach drogowych. Mleczko cementowe, będące cienkowarstwowym roztworem cementu, służy zazwyczaj do impregnacji powierzchni lub jako składnik podkładów, ale nie może zastępować asfaltu w mieszankach asfaltowych. Natomiast emulsja asfaltowa to mieszanina asfaltu z wodą i substancjami emulgującymi, która jest wykorzystywana w technologiach naprawczych i jako materiał wiążący w niektórych nawierzchniach. Emulsja asfaltowa, mimo że jest użyteczna w pewnych zastosowaniach, nie nadaje się jako lepiszcze w betonie asfaltowym, ponieważ po wyschnięciu nie zapewnia odpowiedniej struktury nośnej. Zrozumienie właściwych zastosowań tych materiałów jest kluczowe dla inżynierów i praktyków w budownictwie drogowym, ponieważ niewłaściwy dobór lepiszcza może prowadzić do przedwczesnych uszkodzeń nawierzchni oraz zwiększenia kosztów remontów.