Asfalt drogowy odgrywa kluczową rolę jako lepiszcze w mieszance betonu asfaltowego, co jest istotne dla trwałości i funkcjonalności nawierzchni drogowych. Asfalt drogowy, będący produktem destylacji ropy naftowej, charakteryzuje się doskonałymi właściwościami adhezyjnymi oraz elastycznością, co pozwala na efektywne wiązanie kruszywa w mieszance. W praktyce, stosowanie asfaltu drogowego w budowie nawierzchni nie tylko zwiększa ich wytrzymałość na obciążenia mechaniczne, ale także zapewnia odporność na działanie warunków atmosferycznych. W standardach budowlanych, takich jak PN-EN 13108-1, określone są wymagania dotyczące jakości asfaltu, które muszą być spełnione, aby zapewnić długowieczność nawierzchni. Przykładem zastosowania asfaltu drogowego jest budowa dróg szybkiego ruchu, gdzie wysoka odporność na deformacje pod wpływem temperatury oraz obciążeń dynamicznych jest niezbędna dla bezpieczeństwa i komfortu użytkowników.
Mączka kamienna, emulsja asfaltowa i cement portlandzki nie są odpowiednimi materiałami lepiszczowymi w kontekście betonu asfaltowego. Mączka kamienna, będąca drobno zmielonym kruszywem, może być stosowana jako dodatek do mieszanki, ale nie spełnia funkcji lepiszcza, gdyż nie ma zdolności do wiązania kruszywa w sposób trwały. Jej zastosowanie ogranicza się głównie do poprawy właściwości mechanicznych mieszanki asfaltowej, jednak nie zastąpi asfaltu drogowego, który jest niezbędny dla zapewnienia integralności strukturalnej nawierzchni. Emulsja asfaltowa jest formą asfaltu, która jest rozproszona w wodzie, jednak jej zastosowanie jest zazwyczaj ograniczone do powierzchniowych warstw nawierzchni lub w remontach, a nie jako główne lepiszcze w mieszankach asfaltowych. Z kolei cement portlandzki, będący podstawowym składnikiem betonu, nie ma zastosowania w betonach asfaltowych i nie jest w stanie dostarczyć właściwości lepiszcza wymaganych w procesie budowy nawierzchni drogowych. Typowym błędem myślowym jest nieodróżnianie funkcji materiałów w różnych systemach budowlanych oraz brak zrozumienia specyfiki zastosowania asfaltu drogowego jako lepiszcza, co prowadzi do błędnych wniosków na temat właściwych materiałów do budowy nawierzchni.