Mastyks grysowy to materiał asfaltowy, który charakteryzuje się wysoką odpornością na koleinowanie, co czyni go idealnym wyborem na warstwę ścieralną nawierzchni bitumicznych. Mastyks jest kompozycją asfaltu, wypełniaczy mineralnych oraz dodatków, co zapewnia mu lepsze parametry mechaniczne i trwałość w porównaniu do innych materiałów. Jego struktura pozwala na absorbowanie obciążeń i odkształceń, co znacznie redukuje ryzyko powstawania kolein, zwłaszcza w miejscach o dużym natężeniu ruchu. W praktyce mastyks grysowy jest stosowany w wielu projektach drogowych, szczególnie w autostradach i drogach ekspresowych, gdzie intensywne obciążenie może prowadzić do szybszego zużycia nawierzchni. Ponadto, zgodnie z normami PN-EN 13108-7, mastyksy asfaltowe wykazują również wysoką odporność na różne czynniki atmosferyczne, co dodatkowo wydłuża ich żywotność. Dlatego jego zastosowanie w warstwie ścieralnej jest zgodne z najlepszymi praktykami w budownictwie drogowym.
Asfalt lanie, asfalt piaskowy oraz beton cementowy nie są odpowiednimi materiałami do wykonania warstwy ścieralnej nawierzchni bitumicznej o wysokiej odporności na koleinowanie. Asfalt lanie, pomimo że jest bywa używany w konstrukcjach drogowych, charakteryzuje się niższą odpornością na odkształcenia niż mastyks grysowy. W przypadku intensywnego ruchu, asfalt lanie może ulegać deformacjom, co prowadzi do powstawania kolein. Asfalt piaskowy, z kolei, jest mieszanką asfaltu i piasku, co czyni go mniej odpornym na obciążenia i niekorzystne warunki atmosferyczne. Jego struktura nie jest wystarczająco sztywna, aby skutecznie przeciwdziałać koleinowaniu w obliczu dużego natężenia ruchu. Beton cementowy, mimo że jest materiałem o wysokiej wytrzymałości, jest inne w porównaniu do materiałów bitumicznych, a jego zastosowanie w nawierzchniach drogowych wiąże się z innymi właściwościami dynamicznymi i temperaturą, co czyni go mniej odpowiednim w kontekście wymagań dotyczących elastyczności i odporności na termiczne odkształcenia. W związku z tym, wybór mastyksu grysowego jako materiału na warstwę ścieralną jest zgodny z aktualnymi normami oraz dobrą praktyką budowlaną, co ma kluczowe znaczenie dla długowieczności i funkcjonalności nawierzchni drogowej.