Wirnik turbosprężarki jest napędzany gazami wylotowymi z silnika, co jest kluczowym elementem jego działania. Gdy silnik spala paliwo, generuje gazy, które są wydalane przez układ wydechowy. Te gazy wchodzą do turbosprężarki, w której wirnik, zwany też turbiną, jest napędzany siłą tych gazów. W wyniku obrotu wirnika, energia kinetyczna gazów przekształcana jest na ciśnienie, które z kolei dostarcza więcej powietrza do silnika, co zwiększa moc i efektywność spalania. W praktyce zastosowanie turbosprężarek pozwala na osiągnięcie lepszej wydajności silników, zmniejszenie zużycia paliwa oraz obniżenie emisji spalin, zgodnie z nowoczesnymi standardami ekologicznymi. W wielu nowoczesnych pojazdach, zwłaszcza w silnikach wysokoprężnych, turbosprężarki są standardowym elementem, co potwierdzają liczne badania i analizy rynkowe.
Podawanie prądu elektrycznego z akumulatora jako źródła napędu wirnika turbosprężarki jest mylne. Turbosprężarki są urządzeniami mechanicznymi, które nie wykorzystują energii elektrycznej w celu napędu wirnika. W rzeczywistości, silniki spalinowe, w których są montowane, opierają się na zasadzie działania wykorzystującej energię wydobywającą się z gazów spalinowych. Próba zastosowania energii elektrycznej do napędu turbosprężarki wprowadzałaby dodatkowe komplikacje oraz nieefektywności, ponieważ urządzenie to ma na celu zwiększenie efektywności silnika spalinowego poprzez lepsze wykorzystanie energii cieplnej wytwarzanej podczas spalania. Z kolei wałek rozrządu silnika jest odpowiedzialny za synchronizację otwierania i zamykania zaworów, co również nie ma związku z bezpośrednim napędem turbosprężarki. Podciśnienie z układu dolotowego może być wykorzystywane w niektórych systemach do kontrolowania przepływu powietrza, jednak samo w sobie nie jest źródłem napędu dla turbosprężarki. W ten sposób, omijając zasady fizyki i inżynierii związane z obiegiem gazów w silnikach spalinowych, można dojść do fałszywych wniosków na temat działania tego kluczowego komponentu. Właściwe zrozumienie funkcjonowania turbosprężarki oraz jej interakcji z silnikiem jest niezbędne dla prawidłowej diagnostyki i naprawy pojazdów silnikowych.