Wskaźnik zagęszczenia 1,03 dla górnej warstwy nasypu do 50 cm pod drogą dla ruchu KR6 jest jak najbardziej zgodny z wymaganiami budowlanymi. Z mojej perspektywy, to ważne, bo gęstość materiałów używanych w budowie dróg ma wpływ na ich stabilność i trwałość. Przy ruchu KR6, który jest dosyć intensywny, te wymagania dotyczące zagęszczenia są kluczowe, żeby zmniejszyć ryzyko uszkodzeń nawierzchni. Fajnie to widać na przykładzie budowy drogi – wykonawca musi pilnować wartości zagęszczenia, żeby droga była nośna. Wskaźnik 1,03 wskazuje, że gęstość jest optymalna, co w efekcie ma swoje pozytywne aspekty, jak lepsza wydajność i niższe koszty w czasie eksploatacji drogi.
Te wartości zagęszczenia 0,97, 1,03 i 0,95 wyglądają na pierwsze spojrzenie na spoko opcje, ale w rzeczywistości są błędne w kontekście wymagań dla nasypów pod drogi KR6. Przede wszystkim 0,97 jest za niskie według norm, bo nie spełnia minimalnych wymagań, co może prowadzić do osiadania nawierzchni. Moim zdaniem to dość poważny błąd, bo w dłuższym okresie może objawić się, na przykład, pęknięciami czy nierównościami, a to już drogie naprawy. Warunki, w których mamy 1,03, są na granicy, ale warto pamiętać, że wyższe wartości mogą dać jeszcze lepszą stabilność. Natomiast 0,95 to już spory problem, bo pokazuje poważne niedobory zagęszczenia, co jest wręcz niedopuszczalne przy intensywnym ruchu. Takie błędy mogą wynikać z niedostatecznego rozumienia wymagań technicznych, a to pokazuje, jak ważna jest solidna wiedza teoretyczna i praktyczna w inżynierii lądowej.