Mieszanka mastyksu grysowego jest uznawana za jedną z najlepszych opcji do wykonania warstwy ścieralnej nawierzchni podatnej, przede wszystkim ze względu na jej wysoką odporność na koleinowanie. Mastyks grysowy charakteryzuje się dużą gęstością oraz elastycznością, co sprawia, że lepiej absorbuje obciążenia i deformacje, jakie powstają podczas ruchu pojazdów. Dzięki zastosowaniu odpowiednich dodatków, takich jak wypełniacze mineralne i plastyfikatory, uzyskuje się znakomite właściwości mechaniczne. W praktyce, mastyks grysowy znajduje swoje zastosowanie w obszarach o dużym natężeniu ruchu, takich jak autostrady i drogi ekspresowe, gdzie odporność na koleinowanie jest kluczowa dla zapewnienia bezpieczeństwa i komfortu jazdy. Standardy takie jak PN-EN 13108-5 precyzują wymagania dotyczące asfaltów mastyksowych, co dodatkowo podkreśla ich znaczenie w nowoczesnym budownictwie drogowym. Wybór tej mieszanki do warstwy ścieralnej jest zatem zgodny z najlepszymi praktykami branżowymi i zapewnia długotrwałość nawierzchni.
Wybór innej mieszanki, takiej jak beton cementowy, do warstwy ścieralnej nawierzchni podatnej, nie jest optymalnym rozwiązaniem ze względu na różnice w charakterystyce materiałów. Beton cementowy, choć jest materiałem o wysokiej wytrzymałości, wykazuje znacznie niższą elastyczność niż mastyks grysowy. W wyniku tego, nawierzchnia wykonana z betonu cementowego może być bardziej podatna na pęknięcia, szczególnie w warunkach zmiennej temperatury oraz pod wpływem dynamicznych obciążeń ruchu drogowego. Co więcej, beton cementowy nie ma właściwości samonaprawczych, co prowadzi do szybszego degradacji nawierzchni w porównaniu do asfaltów mastyksowych. Asfalt lanego również nie spełnia wymagań dotyczących odporności na koleinowanie, ponieważ jest bardziej podatny na deformacje pod wpływem wysokich temperatur oraz obciążeń. Z kolei chudy beton, używany głównie w budownictwie jako podbudowa, nie zapewnia odpowiednich właściwości nawierzchni ścieralnej. Wybierając niewłaściwe materiały, można skutkować nie tylko zmniejszeniem trwałości nawierzchni, ale także zwiększeniem kosztów utrzymania dróg oraz obniżeniem komfortu użytkowników. Dlatego istotne jest, aby decyzje dotyczące materiałów do budowy nawierzchni opierały się na solidnych podstawach inżynieryjnych oraz najlepszych praktykach branżowych.