Promień łuku poziomego wynoszący 50 m, jak wskazano na planie sytuacyjnym w km 1+126,304, to wartość typowa dla dróg leśnych o ograniczonej szerokości i lokalnych warunkach terenowych. W projektowaniu takich dróg często stosuje się właśnie promienie rzędu 50 m, ponieważ pozwalają one na zachowanie kompromisu między bezpieczeństwem ruchu a minimalną ingerencją w środowisko. Z mojego doświadczenia, przy pracy z planami leśnymi, dobór promieni łuków bardzo mocno zależy od dostępności terenu i konieczności omijania przeszkód naturalnych. Standardy branżowe, szczególnie „Wytyczne projektowania dróg leśnych” Lasów Państwowych, zalecają dla łuków na drogach dojazdowych promienie nie mniejsze niż 30 m, ale wartości 50 m są już uznawane za w pełni komfortowe, zarówno pod kątem bezpieczeństwa pojazdów ciężarowych, jak i trwałości nawierzchni. Ważne jest też, żeby pamiętać, że zbyt mały promień skutkuje większym zużyciem drogi i koniecznością częstszego remontowania. A to kosztuje. W praktyce, jeśli widzisz na planie oznaczenie R=50 m, nie ma wątpliwości, że chodzi o promień łuku poziomego. Takich oznaczeń szuka się najczęściej obok punktów zmiany kierunku osi drogi. Warto się tego nauczyć, bo to podstawa czytania dokumentacji projektowej w każdej branży infrastrukturalnej.
Błędne założenia dotyczące promienia łuku poziomego bardzo często wynikają z nieumiejętnego odczytywania oznaczeń na planie sytuacyjnym oraz niezrozumienia, jakie wymagania stawia się projektom dróg leśnych. Wybierając inne wartości niż 50 m, można kierować się na przykład myśleniem, że większy promień, taki jak 60 m czy nawet 85 m, zapewni większy komfort jazdy i bezpieczeństwo. To prawda, jednak w praktyce projektowej, szczególnie w obszarze leśnym, bardzo duże promienie są rzadko stosowane z powodu ograniczeń terenowych – lasy nie dają tyle przestrzeni, żeby prowadzić łuki o długości typowej dla dróg krajowych czy wojewódzkich. Z kolei wskazanie promienia 40 m mogło wynikać z przekonania, że drogi leśne są bardzo wąskie i nie wymagają dużych łuków. Tylko że tu pojawia się problem praktyczny – promienie mniejsze niż 50 m powodują poważne utrudnienia w ruchu pojazdów ciężarowych, które często korzystają z takich dróg do zrywki drewna i transportu. Standardy, jak wytyczne Lasów Państwowych czy normy branżowe, wręcz zniechęcają do stosowania wartości poniżej 50 m, jeśli tylko warunki terenowe na to pozwalają. W opinii doświadczonych projektantów, zbyt mały łuk może prowadzić do bardzo szybkiej degradacji nawierzchni, zwiększonego ryzyka wywrotek oraz trudności zimą. Odczytując plan, warto wiedzieć, że oznaczenie R=50 m w miejscu, gdzie rozpoczyna się łuk (czyli na przecięciu osi drogi z opisem km 1+126,304), to jednoznaczna informacja o promieniu. Częsty błąd polega na szukaniu promienia w innym miejscu lub myleniu go z szerokością pasa ruchu, choćby wtedy, gdy pojawia się dużo różnych liczb na jednym fragmencie mapy. W praktyce każdy projektant dróg musi nauczyć się szybko lokalizować symbole R=... i wiązać je z miejscem łuku, bo to jedna z podstaw projektowania trasowania w terenie.