Zapory drogowe są niezbędnym elementem zabezpieczającym miejsce robót na ciągach pieszo-rowerowych. Ich główną funkcją jest skuteczne oddzielenie ruchu pieszego i rowerowego od obszaru, w którym trwają prace budowlane, co znacząco zwiększa bezpieczeństwo zarówno uczestników ruchu, jak i pracowników. Zgodnie z obowiązującymi normami, zapory drogowe powinny być stosowane w sytuacjach, gdy istnieje potencjalne zagrożenie dla pieszych i rowerzystów. Przykłady zastosowania zapór w praktyce obejmują budowy, remonty nawierzchni, czy też interwencje związane z infrastrukturą. Dobrą praktyką jest również stosowanie zapór w formie tymczasowych barier, które są łatwe do zainstalowania i demontażu. Warto również zaznaczyć, że zapory powinny być wyraźnie oznakowane, aby zapewnić widoczność i informować użytkowników o zbliżających się utrudnieniach. Użycie zapór drogowych, zgodnie z regulacjami prawnymi i normami BHP, wpływa na minimalizację ryzyka wypadków oraz poprawia organizację ruchu.
Stosowanie tablic kierujących w kontekście zabezpieczania miejsca robót na ciągach pieszo-rowerowych może wydawać się praktycznym rozwiązaniem, jednak nie jest wystarczającym środkiem ochrony. Tablice te służą głównie do informowania i kierowania ruchem, a nie do fizycznego oddzielania uczestników ruchu od zagrożonego obszaru. W sytuacji, gdy na ciągach pieszo-rowerowych prowadzone są prace, istnieje potrzeba zastosowania bardziej solidnych zabezpieczeń. Pachołki drogowe, choć mogą być używane do organizacji ruchu, nie oferują odpowiedniego poziomu ochrony. Ich stabilność i widoczność są ograniczone, co może prowadzić do niebezpiecznych sytuacji, zwłaszcza w godzinach nocnych lub przy niekorzystnych warunkach atmosferycznych. Tablice zamykające również nie spełniają wymagań dotyczących zabezpieczeń, ponieważ ich zastosowanie ma charakter informacyjny, a nie ochronny. Błędne podejście do zabezpieczeń miejsc robót może wynikać z niedostatecznej wiedzy na temat standardów bezpieczeństwa i braku świadomości o konieczności zastosowania odpowiednich środków ochronnych. Właściwe zabezpieczenie terenu robót wymaga przede wszystkim zastosowania zapór drogowych, które zapewniają nie tylko ochronę, ale także przejrzystość i klarowność dla wszystkich uczestników ruchu.