Do wykonania podbudowy zasadniczej typowej konstrukcji nawierzchni półsztywnej należy stosować kruszywo
Odpowiedzi
Informacja zwrotna
Odpowiedź 'stabilizowane spoiwem hydraulicznym' jest prawidłowa, ponieważ kruszywo stosowane do podbudowy nawierzchni półsztywnej powinno być odpowiednio wzmocnione, aby zapewnić trwałość i odporność na obciążenia. Spoiwa hydrauliczne, takie jak cement, umożliwiają tworzenie stabilnych i mocnych struktur, które są mniej podatne na deformacje spowodowane działaniem wody czy zmieniającymi się warunkami atmosferycznymi. W procesie stabilizacji kruszywa, dodanie spoiwa hydraulicznego pozwala na chemiczne wiązanie cząsteczek kruszywa, co znacznie zwiększa jego wytrzymałość na ściskanie oraz odporność na działanie czynników zewnętrznych. Przykłady zastosowania można znaleźć w konstrukcji dróg, gdzie podbudowa musi wytrzymywać duże obciążenia ruchu drogowego. W praktyce, zgodnie z normami PN-EN 13285, podbudowy powinny być projektowane z uwzględnieniem specyficznych warunków gruntowych i wymagań konstrukcyjnych, co ma kluczowe znaczenie dla zapewnienia długoterminowej trwałości nawierzchni.
Wybór innych opcji odpowiedzi, takich jak kruszywo łamane stabilizowane mechanicznie, stabilizowane asfaltem upłynnionym czy stabilizowane spoiwem powietrznym, nie jest odpowiedni dla konstrukcji nawierzchni półsztywnej. Kruszywo łamane stabilizowane mechanicznie może nie zapewniać wystarczającej wytrzymałości, gdyż mechaniczne metody stabilizacji opierają się głównie na ścisłym ułożeniu cząstek kruszywa, co może prowadzić do deformacji pod dużymi obciążeniami, szczególnie w warunkach wilgotnych. Z kolei stabilizacja asfaltem upłynnionym nie jest optymalna w kontekście nawierzchni półsztywnych, ponieważ asfalt ma inne właściwości fizyczne i chemiczne, które nie spełniają wymagań dla tego typu konstrukcji, które powinny być głównie odporne na działanie wody i zmienne obciążenia. Podobnie, spoiwa powietrzne, takie jak wapno, chociaż mogą być użyteczne w niektórych zastosowaniach, nie dostarczają odpowiedniej wytrzymałości i stabilności, które są kluczowe dla podbudowy nawierzchni półsztywnej. Właściwe podejście do wyboru materiałów budowlanych opiera się na analizie warunków gruntowych, wymagań projektowych oraz standardów branżowych, takich jak PN-EN 13285, które wskazują na konieczność stosowania spoiw hydraulicznych w celu osiągnięcia optymalnych właściwości mechanicznych podbudowy.