Asfalt lany jest materiałem stosowanym do wykonania warstwy ścieralnej nawierzchni na obiektach mostowych z uwagi na swoje właściwości, które zapewniają trwałość i wysoką odporność na obciążenia. Charakteryzuje się on dobrą przyczepnością oraz elastycznością, co pozwala na efektywne wchłanianie drgań i stabilizację nawierzchni w warunkach dynamicznych, jakimi są mosty. Przykładem zastosowania asfaltu lanego może być budowa nowych mostów lub modernizacja istniejących, gdzie ważne jest, aby nawierzchnia była odporna na zmienne warunki atmosferyczne oraz intensywne ruchy pojazdów. Ponadto, asfalt lany może być stosowany w różnych technologiach budowlanych, takich jak nawierzchnie z materiałów kompozytowych, co przyczynia się do zwiększenia jego uniwersalności. Warto zauważyć, że zgodnie z normami i dobrymi praktykami branżowymi, asfalt lany jest zalecany do stosowania w miejscach narażonych na wysokie obciążenia mechaniczne i zmienne warunki środowiskowe.
Wybór asfaltu porowatego, betonu cementowego czy betonu asfaltowego jako materiałów do wykonania warstwy ścieralnej na obiektach mostowych nie jest optymalny z kilku istotnych powodów. Asfalt porowaty, mimo że posiada dobre właściwości odwadniające, nie jest wystarczająco odporny na duże obciążenia statyczne i dynamiczne, które występują na mostach. Jego porowata struktura może prowadzić do szybszego zużycia oraz konieczności częstszej konserwacji, co jest nieekonomiczne w dłuższej perspektywie. Z kolei beton cementowy, mimo że charakteryzuje się dużą wytrzymałością, nie zapewnia elastyczności potrzebnej do absorbowania drgań, co może prowadzić do pęknięć i uszkodzeń nawierzchni w wyniku dynamicznych obciążeń. Beton asfaltowy, choć stosunkowo często używany, nie wykazuje takich samych właściwości jak asfalt lany w kontekście mostów, szczególnie w zakresie odporności na zmienne warunki atmosferyczne i obciążenia. Wybór niewłaściwego materiału do warstwy ścieralnej może prowadzić do problemów technicznych, w tym do konieczności kosztownych napraw oraz skrócenia żywotności nawierzchni. Dlatego tak ważne jest, aby przy projektowaniu nawierzchni mostowych kierować się sprawdzonymi standardami i dobrą praktyką inżynierską, które jednoznacznie wskazują na zastosowanie asfaltu lanego jako najbardziej odpowiedniego rozwiązania.