Aby obliczyć ilość wody potrzebnej do przygotowania mieszanki żwirowej o optymalnej wilgotności, musimy najpierw określić objętość warstwy, którą zamierzamy ułożyć. W przypadku koryta drogi o długości 200 m i szerokości 6 m, objętość warstwy o grubości 15 cm można obliczyć jako: 200 m * 6 m * 0,15 m = 180 m³. Następnie przeliczamy objętość na metry kwadratowe, co daje 180 000 dm³, ponieważ 1 m³ to 1 000 dm³. Zgodnie z podanym zużyciem wody wynoszącym 0,5 litra na 1 m² na 1 cm grubości, dla warstwy o grubości 15 cm potrzebujemy 0,5 l * 15 = 7,5 l na 1 m². Teraz mnożymy tę wartość przez powierzchnię (200 m * 6 m = 1 200 m²). Całkowita ilość wody wynosi zatem 7,5 l/m² * 1200 m² = 9 000 l. To podejście, oparte na obliczeniach objętości i zastosowaniu norm (np. normy dotyczące przygotowania mieszanki żwirowej), pokazuje praktyczne zastosowanie w budownictwie drogowym oraz w inżynierii lądowej, gdzie precyzyjne obliczenia są kluczowe dla jakości wykonanych prac.
Wiele błędnych odpowiedzi wynika z nieprawidłowego zrozumienia podstawowych zasad obliczeń objętości oraz zużycia materiałów w kontekście budowlanym. Przykład 600 litrów nie uwzględnia całkowitej objętości warstwy, co prowadzi do zaniżenia rzeczywistego zapotrzebowania na wodę. Osoby, które wybierają tę odpowiedź, mogą błędnie interpretować podane dane dotyczące zużycia wody lub mylić jednostki. Z kolei odpowiedź 1 500 litrów również opiera się na nieprawidłowych obliczeniach lub założeniach, które nie biorą pod uwagę całkowitej powierzchni koryta oraz grubości warstwy, co skutkuje poważnym niedoszacowaniem wymaganej ilości wody. Odpowiedź 100 litrów jest skrajnym przypadkiem błędu, który może wynikać z całkowitego pominięcia obliczeń lub niewłaściwego przeliczenia jednostek. Kluczowe jest, aby zrozumieć, że stosowanie standardowych wzorów i zasad obliczeń, takich jak obliczanie objętości (długość x szerokość x grubość), jest niezbędne do uzyskania precyzyjnych wyników. W kontekście przygotowania mieszanki żwirowej, ważne jest także, aby podchodzić do obliczeń z odpowiednią starannością, aby zapewnić, że mieszanka będzie miała optymalne właściwości mechaniczne i trwałość, co jest niezwykle istotne w budownictwie drogowym.