Aby obliczyć ilość kruszywa potrzebnego do wykonania warstwy podbudowy drogi, należy najpierw określić objętość, którą ta warstwa zajmie. Obliczamy to, mnożąc długość, szerokość i grubość. W tym przypadku długość wynosi 250 m, szerokość koryta 7 m, a grubość 15 cm (0,15 m). Wzór na objętość V = długość × szerokość × wysokość daje nam: V = 250 m × 7 m × 0,15 m = 262,5 m³. Następnie, aby przeliczyć objętość na masę, używamy gęstości kruszywa, która wynosi 1800 kg/m³. Mnożąc objętość przez gęstość, otrzymujemy masę: 262,5 m³ × 1800 kg/m³ = 472500 kg, co przelicza się na 472,5 t. Takie obliczenia są standardową praktyką w inżynierii budowlanej, gdzie precyzyjne oszacowanie ilości materiałów jest kluczowe dla budżetu i harmonogramu projektu. Warto stosować takie metody, aby zminimalizować ryzyko przestojów i kosztów związanych z niedoborem materiałów.
Wybierając inne wartości jako odpowiedzi, można natknąć się na typowe pułapki obliczeniowe. Na przykład, przy wyborze 450,00 t można zauważyć, że nastąpił błąd w obliczeniu objętości lub gęstości, co jest kluczowe w tej sytuacji. Obliczenia mogą zostać przeprowadzone błędnie, jeśli przyjmiemy niewłaściwą grubość warstwy; w tym przypadku 0,15 m, co jest równowartością 15 cm, zostało poprawnie uwzględnione. Z kolei wybór 1890,00 t może wskazywać na pomyłkę przy przeliczeniu jednostek, gdzie obliczenia mogły być przeprowadzone na m³ zamiast na kg. Natomiast 3150,00 t sugeruje, że obliczenia były wykonane na zbyt dużej objętości lub gęstości, co jest typowym błędem w inżynierii, gdy nie uwzględnia się rzeczywistych wartości materiałów. Prawidłowe zrozumienie zastosowania gęstości kruszywa oraz obliczeń objętości jest kluczowe w każdym projekcie budowlanym. Niezrozumienie tego aspektu może prowadzić do poważnych błędów w planowaniu materiałów, co w konsekwencji wpływa na całościową efektywność oraz koszty realizacji projektu. Dlatego zawsze warto podchodzić do obliczeń z dużą dokładnością oraz stosować sprawdzone metody, takie jak przedstawione powyżej, aby uniknąć kosztownych pomyłek.