Odpowiedź 1,5 m jest prawidłowa, ponieważ szerokość pobocza drogi o zapisie ewidencyjnym Z 7,0 (10,0) BT 100 określa minimalne wymagania dla infrastruktury drogowej w Polsce. W przypadku pobocza, standardowe normy, takie jak PN-EN 1317, wskazują, że szerokość pobocza powinna wynosić co najmniej 1,5 m, co zwiększa bezpieczeństwo użytkowników dróg. Praktyczne zastosowanie tej wiedzy polega na zapewnieniu odpowiedniej przestrzeni do ewentualnych manewrów pojazdów, a także miejsca na zatrzymanie się w razie awarii. Ponadto, szerokość pobocza wpływa na stabilność nawierzchni drogi oraz poprawia warunki bezpieczeństwa dla pieszych i rowerzystów, co ma kluczowe znaczenie w projektowaniu nowych odcinków dróg oraz w modernizacji istniejących tras. Właściwe zaplanowanie poboczy może również przyczynić się do zmniejszenia wypadków drogowych, co jest zgodne z polityką bezpieczeństwa transportu w Polsce.
Wielu użytkowników dróg może mylić szerokość pobocza z innymi parametrami drogi, co prowadzi do pomyłek. Odpowiedzi 7,0 m i 10,0 m sugerują, że pobocze ma być szerokie jak pas ruchu, co jest błędnym założeniem. Takie podejście często wynika z braku znajomości standardów inżynieryjnych, które precyzują, że pobocze powinno być znacznie węższe niż pas jezdni. Innym powszechnym błędnym założeniem jest myślenie, że szerokość 3,0 m może być odpowiednia, co również nie znajduje potwierdzenia w należytych normach. Zbyt szerokie pobocze mogłoby prowadzić do nieefektywnego wykorzystania przestrzeni drogowej oraz zwiększenia kosztów budowy i utrzymania. Warto również zauważyć, że pobocza o szerokości 1,5 m są wystarczające dla wielu zastosowań, w tym dla miejsc postojowych, a także dla pieszych korzystających z poboczy, co jest istotne w kontekście zwiększenia bezpieczeństwa na drogach. Właściwe projektowanie poboczy powinno uwzględniać nie tylko przepisy, ale także warunki lokalne oraz intensywność ruchu, co pozwala na efektywne zarządzanie infrastrukturą drogową.