Odpowiedź 20 jest poprawna, ponieważ zgodnie z przyjętymi standardami pomiarów w budownictwie drogowym, zaleca się dokonywanie pomiarów szerokości wykonanego koryta co 10 metrów na każdy kilometr drogi. W przypadku drogi o długości 2 km, liczba wymaganych pomiarów wynosi 10 pomiarów na każdy kilometr, co daje łącznie 20 pomiarów dla całej długości. Tego rodzaju podejście jest zgodne z normami branżowymi, które uwzględniają różne czynniki, takie jak dokładność pomiarów oraz kontrola jakości wykonanego podłoża. Praktyczne zastosowanie tej metody pozwala na wykrycie ewentualnych nieprawidłowości w profilu koryta, co jest kluczowe dla zapewnienia odpowiednich warunków do ułożenia warstw konstrukcyjnych nawierzchni drogi. Dzięki systematycznym pomiarom możliwe jest również monitorowanie postępów w pracach budowlanych oraz zapewnienie, iż wszystkie warunki projektowe są spełnione przed przystąpieniem do dalszych etapów budowy.
Wybór odpowiedzi 2, 80 lub 100 wynika z typowych błędów myślowych związanych z nieprawidłowym rozumieniem wymagań dotyczących pomiarów w budownictwie drogowym. Odpowiedź 2 może być efektem mylnego przeliczenia liczby kilometrów na pomiary, gdzie użytkownik mógł zinterpretować dane w tabeli jako odnoszące się do jednego pomiaru na cały odcinek drogi, co jest zdecydowanie niewłaściwe. Z kolei odpowiedzi 80 oraz 100 mogą wynikać z niepoprawnego założenia o większej częstotliwości pomiarów niż wskazane w standardach branżowych. W rzeczywistości, takie podejście prowadzi do zbędnej komplikacji procesu, a także zwiększa ryzyko błędów pomiarowych. Prawidłowa liczba pomiarów wynika z jasno określonych norm, które wskazują, że każdy kilometr drogi powinien być kontrolowany co 10 metrów, co w przypadku odcinka 2 km daje 20 pomiarów. Ignorowanie tych norm może prowadzić do nieodpowiedniej jakości wykonanych prac budowlanych oraz narażenia na późniejsze problemy związane z utrzymaniem drogi. Zrozumienie, jak ważne jest stosowanie się do ustalonych standardów, jest kluczowe dla zapewnienia bezpieczeństwa i trwałości infrastruktury drogowej.