Asfalt lany to mieszanka mineralno-asfaltowa, która jest stosowana w budownictwie drogowym do wykonywania nawierzchni o wysokiej trwałości. Ze względu na swoją konsystencję i właściwości fizyczne, asfalt lany jest zbyt płynny, aby mógł być transportowany samochodami samowyładowczymi. Samochody te, wykorzystujące mechanizm samowyładowczy, są zaprojektowane do przewożenia materiałów sypkich, które mogą być łatwo wysypane. Asfalt lany, z racji swojej lepkiej natury, wymaga specjalistycznych pojazdów, takich jak cysterny, które są przystosowane do transportu cieczy. W praktyce, stosowanie asfaltu lanego często odbywa się w procesie na gorąco, co zapewnia jego właściwe właściwości podczas aplikacji. Ponadto, standardy branżowe, takie jak PN-EN 13108-1, podkreślają konieczność stosowania odpowiednich metod transportu dla różnych typów asfaltów, aby zachować ich parametry technologiczne i zapewnić bezpieczeństwo w trakcie transportu i aplikacji.
Asfalt porowaty, beton asfaltowy oraz destrukt asfaltowy to materiały, które różnią się od asfaltu lanego pod względem właściwości i zastosowań. Asfalt porowaty, charakteryzujący się dużą ilością porów, umożliwia drenaż wody deszczowej, co czyni go idealnym rozwiązaniem dla nawierzchni dróg i parkingów. Dzięki swojej strukturze porowatej, może być transportowany samowyładowczymi pojazdami, co sprawia, że jest popularnym wyborem w budownictwie drogowym. Beton asfaltowy, z kolei, to mieszanka, w której asfalt pełni funkcję spoiwa, a jego właściwości sprawiają, że jest stosowany w miejscach o wysokim natężeniu ruchu. Jego transport również odbywa się w sposób przewidziany dla materiałów sypkich. Destrukt asfaltowy, będący odpadem po frezowaniu nawierzchni, jest recyklingowany i wykorzystywany w nowych mieszankach, co sprawia, że jego transport może odbywać się w standardowy sposób. Często występuje tu błąd myślowy, polegający na myleniu konsystencji i formy różnych rodzajów asfaltów. Wybór niewłaściwego materiału do transportu samochodami samowyładowczymi może prowadzić do nieefektywności operacyjnej oraz zwiększenia kosztów, dlatego ważne jest, aby odpowiednio zrozumieć właściwości transportowanych materiałów oraz dostosować metody transportu do ich specyfiki.