Mastyks grysowy SMA (Stone Mastic Asphalt) to mieszanka mineralno-asfaltowa o specyficznym uziarnieniu, charakteryzująca się wysoką zawartością grubych ziaren kruszywa oraz dodatkiem włókien, co przyczynia się do jej elastyczności i odporności na deformacje. Uziarnienie typu pośredniego oznacza, że frakcje kruszywa są odpowiednio dobrane, co pozwala na uzyskanie optymalnej struktury nośnej oraz minimalizację pustek w mieszance. SMA jest szeroko stosowany w budowie dróg o dużym natężeniu ruchu, a także w miejscach narażonych na działanie wysokich temperatur. Dzięki swoim właściwościom, mastyks grysowy wykazuje doskonałą odporność na ścieranie oraz lepszą przyczepność, co czyni go idealnym rozwiązaniem dla nawierzchni asfaltowych. Przykładem standardu, który opisuje wymagania dla SMA, jest norma PN-EN 13108-5, która określa skład i właściwości tego typu mieszanek. W praktyce, zastosowanie SMA przyczynia się do wydłużenia żywotności nawierzchni oraz zmniejszenia kosztów utrzymania dróg.
Asfalt piaskowy jest mieszanką, która w swojej strukturze zawiera znaczny udział piasku, co sprawia, że ma uziarnienie bardziej jednorodne, a nie pośrednie. Tego rodzaju mieszanka jest stosowana przede wszystkim w miejscach, gdzie nie ma dużych obciążeń, takich jak drogi lokalne, co ogranicza jej zastosowanie w kontekście intensywnego ruchu. Z kolei asfalt lany, który ma postać ciekłą i jest stosowany do różnego rodzaju uszczelnień czy napraw, nie posiada uziarnienia, ponieważ jest to emulsja asfaltowa i nie spełnia kryteriów mieszanki mineralno-asfaltowej. Beton asfaltowy, z drugiej strony, to mieszanka o bazie mineralnej, która jest również wykorzystywana w budowie nawierzchni, ale ma zupełnie inną strukturę i często jest bardziej sztywny, co sprawia, że nie pasuje do definicji uziarnienia pośredniego. Typowe błędy w myśleniu polegają na myleniu właściwości tych materiałów oraz ich zastosowań. Niezrozumienie różnic między tymi mieszankami prowadzi do błędnych wyborów w kontekście projektowania i budowy nawierzchni, co może skutkować ich przedwczesnym zużyciem oraz zwiększonymi kosztami eksploatacji.