Grys jest materiałem kruszywowym, który sprawdza się doskonale w powierzchniowym utrwaleniu nawierzchni drogowych. Jego struktura charakteryzuje się odpowiednią granulacją, co pozwala na skuteczne wtapianie w warstwę asfaltową, a tym samym zapewnia doskonałą przyczepność i trwałość. Ponadto, grys posiada wysoką odporność na ścieranie, co jest kluczowe w przypadku dróg narażonych na intensywny ruch pojazdów. W praktyce, stosowanie gryzu w nawierzchniach drogowych jest zgodne z normami PN-EN 13242, które określają wymagania dotyczące kruszyw stosowanych w budownictwie drogowym. Grys jest również łatwy do pozyskania i stosunkowo tani, co czyni go ekonomiczną alternatywą dla innych materiałów. W przypadku powierzchniowego utrwalenia nawierzchni drogowej, zastosowanie gryzu przyczynia się do poprawy jakości drogi oraz zwiększenia jej żywotności.
Piasek płukany, choć często wykorzystywany w budownictwie, nie jest odpowiednim wyborem do powierzchniowego utrwalania nawierzchni drogowej. Jego zbyt mała granulacja i gładkie ziarna nie zapewniają wystarczającej przyczepności, co prowadzi do osuwania się warstwy nawierzchni na skutek obciążeń mechanicznych. Z kolei tłuczeń, mimo że wykazuje większą odporność na zjawiska mechaniczne, ma zbyt dużą granulację i szorstką powierzchnię, co może skutkować problemami z równomiernym rozkładem materiału oraz osłabieniem struktury utwardzonej nawierzchni. Miał kamienny, chociaż czasami stosowany w budownictwie, również nie nadaje się do tego celu, ponieważ jego drobna frakcja może powodować tworzenie się nierówności oraz problemy z odpływem wody, co z kolei prowadzi do powstawania kolein i innych uszkodzeń nawierzchni. Zrozumienie właściwości różnych rodzajów kruszyw i ich zastosowania w budownictwie drogowym jest kluczowe dla zapewnienia trwałości i bezpieczeństwa infrastruktury. Typowe błędy popełniane przy wyborze kruszyw wynikają z braku analizy ich właściwości fizycznych i mechanicznych oraz niewłaściwego dopasowania do specyfiki projektu.