Kostka betonowa to materiał często stosowany do budowy nawierzchni dróg, chodników i placów. Jej regularny kształt i możliwość układania w różnorodne wzory sprawiają, że jest nie tylko estetyczna, ale i funkcjonalna. Wykorzystanie kostki betonowej w warstwie ścieralnej drogi zapewnia doskonałą trwałość i odporność na działanie warunków atmosferycznych, jak również na obciążenia mechaniczne związane z ruchem pojazdów. Zgodnie z normami budowlanymi, powierzchnie wykonane z kostki betonowej charakteryzują się wytrzymałością na ściskanie, co pozwala na ich długotrwałe użytkowanie. Ponadto, kostka betonowa jest łatwa w konserwacji i naprawie, co czyni ją korzystnym rozwiązaniem z perspektywy kosztów utrzymania. W praktyce, przy odpowiednim projektowaniu i wykonaniu, nawierzchnie z kostki betonowej mogą służyć przez wiele lat, co potwierdzają liczne realizacje w miejskich infrastrukturach.
Wybór niewłaściwego materiału do wykonania warstwy ścieralnej drogi może prowadzić do wielu problemów związanych z jej funkcjonalnością i trwałością. Płyty betonowe, mimo że są solidne, oferują gładką powierzchnię, która nie zapewnia odpowiedniej przyczepności w warunkach mokrych, co może zwiększać ryzyko poślizgu. Ponadto, duże elementy, jak płyty betonowe, mają ograniczone możliwości odprowadzania wody, co może prowadzić do powstawania kałuż i uszkodzeń nawierzchni. Kostka kamienna, z kolei, jest materiałem o nieregularnym kształcie, co może prowadzić do trudności w układaniu i zapewnieniu stabilności nawierzchni. Dodatkowo, jej porowatość może sprzyjać wnikaniu wody, co z kolei może prowadzić do erozji i degradacji materiału. Trylinka betonowa, z charakterystycznymi porami, jest również mniej trwała i bardziej podatna na uszkodzenia mechaniczne niż kostka betonowa. Użycie tych materiałów w warstwie ścieralnej drogi nie tylko nie spełnia standardów branżowych, ale także może prowadzić do zwiększonych kosztów utrzymania i naprawy, co czyni je nieoptymalnym wyborem w porównaniu do kostki betonowej, która oferuje najlepsze właściwości użytkowe i estetyczne.