Na czterech odcinkach (1, 2, 3 i 4) drogi krajowej o nawierzchni asfaltowej wykonano pomiary głębokości kolein. Na podstawie danych zawartych w tabeli oceń, który z badanych odcinków drogi wymaga natychmiastowego remontu.
Odpowiedzi
Informacja zwrotna
Odpowiedź dotycząca odcinka 4 o miarodajnej głębokości kolein 3,2 cm jest poprawna, ponieważ przekracza ona kluczowy próg 30 mm, co klasyfikuje ten odcinek w kategorii D – stan zły. W praktyce oznacza to, że ten odcinek drogi wymaga natychmiastowego remontu, aby uniknąć dalszych uszkodzeń i zapewnić bezpieczeństwo użytkowników. W branży drogowej, głębokość kolein jest istotnym wskaźnikiem stanu nawierzchni, a wartości powyżej 30 mm sugerują, że infrastruktura nie spełnia wymaganych standardów bezpieczeństwa. Warto wspomnieć, że regularne pomiary głębokości kolein powinny być integralną częścią zarządzania stanem dróg, co pozwala na wczesne wykrywanie problemów i planowanie odpowiednich działań remontowych. Dobrym przykładem są standardy określone w normach jakościowych, które zalecają przeprowadzanie inspekcji dróg co najmniej raz w roku, a w przypadku ruchliwych tras nawet częściej.
Wybór innego odcinka jako wymagającego natychmiastowego remontu pokazuje niepełne zrozumienie istoty pomiaru głębokości kolein oraz jego wpływu na stan drogi. W przypadku odcinka 2, mimo że głębokość kolein wynosi 2,9 cm, to nie przekracza ona krytycznego progu 30 mm, co oznacza, że nie kwalifikuje się do natychmiastowego remontu według wytycznych dotyczących stanu nawierzchni. Odpowiedzi dotyczące odcinka 1 i 3 również są mylne, ponieważ ich głębokości kolein, wynoszące odpowiednio 2,1 cm i 3,0 cm, nie osiągają wartości wymagających pilnych działań. Kluczowym błędem myślowym jest błędne utożsamienie głębokości kolein jako jedynego wskaźnika stanu drogi. Należy pamiętać, że inne czynniki, takie jak ogólny stan nawierzchni czy intensywność ruchu, również są ważne przy ocenie konieczności remontu. Zrozumienie klasyfikacji stanu nawierzchni oraz systematyczne monitorowanie jej stanu są niezbędne dla zapewnienia bezpieczeństwa i komfortu użytkowników dróg. W kontekście zarządzania infrastrukturą drogową, warto również uwzględnić regularne przeglądy i aktualizacje stanu nawierzchni, aby dostosować plany remontowe do rzeczywistych potrzeb.