Na czterech odcinkach budowanej drogi dojazdowej wykonano pomiary równości przygotowanego podłoża pod warstwę podbudowy z betonu asfaltowego. Na podstawie uzyskanych wyników pomiaru równości podłoża i korzystając z przedstawionego wyciągu z OST D-04.07.01, wskaż odcinek podłoża wymagający wyrównania.
Odpowiedzi
Informacja zwrotna
Odpowiedź wskazująca na odcinek 2 z nierównościami wynoszącymi 16 mm jest prawidłowa, ponieważ znacznie przekracza dopuszczalną wartość nierówności podłoża określoną w Ogólnych Specyfikacjach Technicznych D-04.07.01. W kontekście budowy dróg, odpowiednia równość podłoża jest kluczowa dla zapewnienia trwałości i funkcjonalności nawierzchni. Na przykład, dla pasów ruchu i poboczy, maksymalna dopuszczalna nierówność wynosi 12 mm, a dla niektórych kategorii dróg 15 mm. Przekroczenie tych wartości może prowadzić do szybszego zużycia nawierzchni, zwiększonego hałasu, a także do pogorszenia komfortu jazdy. Odcinek 2 wymaga wyrównania, aby spełnić standardy bezpieczeństwa i jakości, co z kolei wpłynie na trwałość całej infrastruktury drogowej. W praktyce, proces wyrównania może obejmować różne techniki, takie jak wzmacnianie podłoża czy stosowanie mas bitumicznych, co w rezultacie przyczyni się do poprawy jakości nawierzchni.
Wybór odcinka 1, 3 lub 4 jako odpowiedzi nie jest właściwy, ponieważ wszystkie te odcinki mają nierówności, które są mniejsze niż te w odcinku 2, ale nadal przekraczają maksymalne dopuszczalne wartości. Często błędne wnioski wynikają z niedostatecznego zrozumienia norm dotyczących równości podłoża oraz ich wpływu na jakość nawierzchni. Na przykład, odcinek 1 z nierównością 13 mm, choć jest niższy od 16 mm, nadal jest powyżej 12 mm, co jest maksymalną wartością dopuszczalną dla wielu typów dróg. Nierówności te mogą prowadzić do problemów takich jak wibracje, co z kolei może wpłynąć na komfort jazdy i trwałość nawierzchni. Wybór odcinka 3 z 15 mm również jest błędny, ponieważ nie spełnia wymagań dla dróg klasy Z, L i D. Ostatecznie, wybór odcinka 4 z nierównościami 12 mm również nie jest poprawny, gdyż mimo że nie jest to wartość przekraczająca 12 mm, to nadal nie eliminuje potrzeby weryfikacji innych odcinków, zwłaszcza że odcinek 2 z 16 mm wyraźnie wymaga działań naprawczych. Aby podejmować właściwe decyzje, kluczowe jest pełne zrozumienie norm oraz ich zastosowanie w praktyce budowlanej.