Odpowiedź 115oC jest prawidłowa, ponieważ zgodnie z danymi zawartymi w tabeli, dla warstwy konstrukcyjnej o grubości 6 cm, przy temperaturze otoczenia wynoszącej +20oC oraz prędkości wiatru nieprzekraczającej 5 m/s, wymagana minimalna temperatura mieszanki betonu asfaltowego w rozściełaczu wynosi właśnie 115oC. Utrzymanie tej temperatury jest kluczowe dla zapewnienia odpowiedniej plastyczności mieszanki, co z kolei wpływa na łatwość jej rozkładania i wbudowywania w nawierzchnię drogi. Zbyt niska temperatura mieszanki może prowadzić do problemów z jej jednorodnością oraz zwiększonego ryzyka pojawienia się pęknięć w warstwie asfaltowej. W praktyce, zgodność z tymi wartościami jest istotna, szczególnie w kontekście standardów takich jak PN-EN 13108, które określają wymagania dla materiałów asfaltowych. Dzięki przestrzeganiu tych norm możemy zapewnić trwałość i bezpieczeństwo nawierzchni drogowych.
Wybór odpowiedzi innej niż 115oC może wynikać z nieporozumienia w interpretacji danych zawartych w tabeli dotyczących minimalnej temperatury mieszanki betonu asfaltowego. Odpowiedź 120oC, 110oC oraz 135oC mogą wydawać się na pierwszy rzut oka atrakcyjne, jednak każda z tych wartości nie spełnia wymogów określonych dla konkretnego przypadku. Przykładowo, zbyt wysoka temperatura, jak w przypadku 135oC, może prowadzić do nadmiernego utleniania składników mieszanki, co w konsekwencji osłabia jej właściwości mechaniczne i skraca trwałość nawierzchni. Z kolei zbyt niska temperatura, jak w przypadku 110oC, może skutkować problematycznym wbudowaniem, co prowadzi do powstawania defektów, takich jak pęknięcia czy nierówności. Typowym błędem myślowym jest założenie, że wyższa temperatura zawsze oznacza lepszą jakość mieszanki, co jest mylnym podejściem. W branży budowlanej, utrzymanie odpowiednich parametrów technologicznych jest kluczowe. Ignorowanie tych wartości może prowadzić do kosztownych napraw i zwiększenia ryzyka awarii nawierzchni, co jest niezgodne z najlepszymi praktykami inżynieryjnymi oraz standardami, takimi jak PN-EN 13108. Zrozumienie tego kontekstu jest niezbędne dla osiągnięcia wysokiej jakości i trwałości konstrukcji drogowej.