Odpowiedź "200 razy" jest prawidłowa, ponieważ określa minimalną liczbę badań równości poprzecznej warstwy z mieszanki SMA na odcinku 1 km drogi, zgodnie z normami branżowymi. W praktyce, dla uzyskania rzetelnych wyników kontrolnych, badania te powinny być przeprowadzane co 5 metrów. Oznacza to, że na 1000 metrach, czyli 1 km, należy wykonać 200 pomiarów. Takie podejście jest zgodne z najlepszymi praktykami w zakresie budownictwa drogowego, które podkreślają znaczenie systematycznych i częstych pomiarów w celu zapewnienia jakości nawierzchni. Regularne badania pozwalają na wczesne wykrywanie nieprawidłowości oraz na bieżąco ocenianie jakości wykonania warstwy SMA, co jest kluczowe dla zapewnienia bezpieczeństwa i trwałości drogi. Przykładem zastosowania tej metody jest kontrola wykonania nawierzchni na autostradach, gdzie przestrzeganie norm jakościowych ma kluczowe znaczenie dla długowieczności konstrukcji.
Wybór odpowiedzi, która jest zbyt niska, jak np. 10, 20 lub 100 razy, wskazuje na niedostateczne zrozumienie wymagań dotyczących częstotliwości badań w kontekście budowy nawierzchni drogowych. Zgodnie z normami, równość poprzeczna warstwy SMA powinna być badana co 5 metrów, co w przypadku 1 km drogi daje 200 pomiarów. Wybierając mniejszą liczbę badań, można nie uwzględnić istotnych wahań w jakości nawierzchni, które mogą prowadzić do problemów strukturalnych w przyszłości. Należy zauważyć, że zbyt rzadkie badania mogą maskować lokalne nieprawidłowości i skutkować poważnymi konsekwencjami, takimi jak nierówności na drodze, co z kolei wpływa na bezpieczeństwo użytkowników drogi. Przykłady z rynku pokazują, że niewystarczająca kontrola na etapie budowy może prowadzić do kosztownych napraw w późniejszym etapie. Wyciąganie zbyt ogólnych wniosków i ignorowanie wytycznych dotyczących częstotliwości pomiarów jest powszechnym błędem, który należy unikać, aby zapewnić wysoką jakość wykonania nawierzchni drogi.