Kostka kamienna jest optymalnym wyborem na warstwę ścieralną nawierzchni zatoki autobusowej z kilku powodów. Przede wszystkim charakteryzuje się wysoką odpornością na ścieranie oraz dużą wytrzymałością mechaniczną, co jest kluczowe w przypadku intensywnego ruchu autobusów. Dzięki swojej twardości, kostka kamienna minimalizuje ryzyko powstawania uszkodzeń nawierzchni, co przekłada się na mniejsze koszty utrzymania w dłuższym okresie. Dodatkowo, kostka kamienna doskonale radzi sobie z różnorodnymi warunkami atmosferycznymi, co zapewnia jej stabilność i trwałość w czasie. W praktyce, stosowanie kostki kamiennej w miejscach o dużym natężeniu ruchu, takich jak zatoki autobusowe, jest zgodne z zaleceniami zawartymi w normach branżowych, takich jak PN-EN 1338, które podkreślają znaczenie właściwego doboru materiałów w kontekście ich zastosowania. Przykłady zastosowania kostki kamiennej można znaleźć w wielu miastach, gdzie skutecznie zrealizowano projekty poprawiające bezpieczeństwo i komfort użytkowników zatok autobusowych.
Wybór materiałów do budowy nawierzchni zatok autobusowych jest kluczowy, a nieodpowiednie decyzje mogą prowadzić do wielu problemów. Na przykład, zastosowanie betonu asfaltowego, który jest popularny w budownictwie drogowym, nie jest idealnym rozwiązaniem w kontekście zatok autobusowych. Chociaż beton asfaltowy oferuje dobrą przyczepność i komfort jazdy, jego właściwości mechaniczne mogą być niewystarczające w przypadku intensywnego ruchu autobusów, co prowadzi do szybszego zużycia nawierzchni. Z kolei kostka betonowa, chociaż estetyczna i łatwa w montażu, nie zapewnia odpowiedniej trwałości w warunkach dużego obciążenia, co prowadzi do ryzyka pęknięć i uszkodzeń. Asfalt piaskowy z kolei, mimo że jest tańszą opcją, nie oferuje wystarczającej odporności na działanie sił mechanicznych oraz nie jest wystarczająco odporny na działanie warunków atmosferycznych, co może prowadzić do powstawania kolein i nierówności. Wybór niewłaściwego materiału może wynikać z niedostatecznej analizy warunków użytkowania czy też z braku zrozumienia mechaniki ruchu i obciążeń działających na nawierzchnię. Dlatego kluczowe jest, aby przed podjęciem decyzji bazować na normach i wytycznych dotyczących trwałości oraz odporności materiałów, które są dostosowane do specyfiki użytkowania zatok autobusowych.