Aby obliczyć liczbę dni pracy potrzebnych do skropienia warstwy wiążącej drogi jednojezdniowej, należy najpierw określić całkowitą powierzchnię, która ma zostać pokryta asfaltem. Droga ma długość 3,2 km (3200 m) oraz dwa pasy ruchu o szerokości 2,75 m każdy, co daje łączną szerokość 5,5 m. Zatem powierzchnia do pokrycia wynosi: 3200 m * 5,5 m = 17600 m2. Dodatkowo, uwzględniamy obustronne pobocze o szerokości 1,25 m na każdej stronie. Szerokość pobocza wynosi 2,5 m (1,25 m z każdej strony), co łącznie daje szerokość drogi z poboczem równą 8 m. Zatem całkowita powierzchnia do pokrycia wynosi: 3200 m * 8 m = 25600 m2. Przy założeniu normy wydajności skrapiarki wynoszącej 3200 m2 dziennie, czas pracy skrapiarki wynosi: 25600 m2 / 3200 m2/dzień = 8 dni. Przykład ten podkreśla znaczenie precyzyjnych obliczeń oraz planowania w budownictwie drogowym, co jest zgodne z dobrymi praktykami w branży budowlanej.
Wybór niewłaściwej liczby dni pracy do skropienia drogi wynika zazwyczaj z nieprawidłowego obliczenia powierzchni lub zastosowania błędnych wartości szerokości drogi. Na przykład, jeśli ktoś oblicza jedynie powierzchnię pasów ruchu, a nie uwzględnia poboczy, może podać zaniżoną powierzchnię do pokrycia, co w efekcie prowadzi do niewłaściwego szacowania potrzebnego czasu pracy. Warto również zwrócić uwagę na normę wydajności skrapiarki, która wynosi 3200 m2 dziennie. Niektóre odpowiedzi mogłyby wynikać z błędnego zrozumienia tej normy lub założenia, że skrapiarka jest w stanie pracować z większą wydajnością przez cały czas, co jest błędne, ponieważ rzeczywista wydajność może być mniejsza z powodu czynników takich jak przerwy w pracy, warunki atmosferyczne, czy zmęczenie operatora. Poza tym, podczas planowania robót drogowych, bardzo ważne jest uwzględnienie wszystkich wymagań i standardów branżowych, co pomaga uniknąć opóźnień i kosztownych błędów. Kluczowym aspektem jest również dobra komunikacja w zespole realizującym projekt, aby wszyscy członkowie rozumieli zakres pracy oraz wymagania dotyczące jakości i wydajności. Błędy w tych obszarach mogą prowadzić do poważnych opóźnień w harmonogramie, co jest niepożądane w każdym projekcie budowlanym.