Aby obliczyć objętość podbudowy betonowej, należy zastosować wzór na objętość prostopadłościanu, który jest równy długość razy szerokość razy wysokość. W tym przypadku mamy dwa pasy ruchu, każdy o szerokości 3,5 m, co daje łączną szerokość 7 m. Długość drogi wynosi 50 m, a grubość podbudowy to 12 cm, co przelicza się na 0,12 m. Zatem objętość obliczamy w następujący sposób: 50 m (długość) * 7 m (szerokość) * 0,12 m (grubość) = 42 m³. W praktyce, prawidłowe obliczenie objętości podbudowy jest kluczowe dla określenia ilości materiałów potrzebnych do budowy drogi. Zastosowanie odpowiednich standardów, takich jak PN-EN 206-1 dotyczący betonu, zapewnia wysoką jakość używanych materiałów oraz ich właściwe proporcje. Warto również zwrócić uwagę na techniki układania betonu, aby uzyskać optymalną wytrzymałość na obciążenia. Właściwe obliczenia przyczyniają się do efektywności kosztowej i jakości wykonania drogi.
Obliczenia objętości podbudowy betonowej są często mylone przez nieprawidłowe rozumienie wymiarów i jednostek miar. W analizowanym przypadku, niektóre odpowiedzi mogą wynikać z błędnych założeń dotyczących szerokości i grubości. Na przykład, jeśli przyjąć długość 50 m, ale nie uwzględnić dwóch pasów ruchu, jak w przypadku odpowiedzi wskazujących na objętości 21 m³ lub 175 m³, które mogą wynikać z pomylenia szerokości drogi lub jej grubości. W rzeczywistości, każda pas ruchu ma szerokość 3,5 m, co daje łączną szerokość 7 m. Dodatkowo, zamiana jednostek – na przykład przeliczenie grubości z centymetrów na metry – jest kluczowa, aby uzyskać zgodność jednostek w końcowym wyniku. Należy również zauważyć, że błędne podejście do obliczeń nie tylko prowadzi do niepoprawnych wyników, ale może także skutkować nieodpowiednim zapotrzebowaniem na materiały budowlane, co w konsekwencji wpłynie na koszty projektu i jakość wykonania drogi. W branży budowlanej kluczowe jest przestrzeganie standardów oraz dobrych praktyk, takich jak dokładne pomiary i obliczenia, aby zapewnić bezpieczeństwo i efektywność w budowie infrastruktury drogowej.