Odpowiedź 'łaty i klina' jest prawidłowa, ponieważ stosowanie tych narzędzi umożliwia dokładne określenie równości poprzecznej warstwy podbudowy w budownictwie drogowym. Łata, w połączeniu z klinem, służy do precyzyjnego pomiaru i oceny powierzchni, co jest kluczowe dla zapewnienia odpowiedniej jakości i trwałości nawierzchni. W praktyce, łaty są wykorzystywane do pomiarów na dużych powierzchniach, a kliny pomagają w dostosowywaniu wysokości i nachylenia. Zgodnie z obowiązującymi normami, takich jak PN-EN 13036-7, precyzyjne pomiary są niezbędne do oceny parametrów geometrycznych nawierzchni, co ma wpływ na bezpieczeństwo i komfort użytkowników dróg. Dodatkowo, równość poprzeczna jest istotna dla prawidłowego odprowadzania wody, co zapobiega powstawaniu uszkodzeń nawierzchni. Dlatego zastosowanie łaty i klina jest uznaną praktyką w branży budowlanej, co potwierdzają liczne przykłady w projektach związanych z infrastrukturą drogową.
Wybór innych narzędzi do oceny równości poprzecznej warstwy podbudowy, takich jak płyta VSS, planograf, czy belka Benkelmana, jest nieodpowiedni w kontekście tego pomiaru. Płyta VSS (Vibrating Screw System) jest używana głównie do oceny zagęszczenia gruntów, a nie do bezpośrednich pomiarów równości nawierzchni. Choć jej funkcje są istotne w procesie przygotowań do budowy, nie dostarcza ona danych niezbędnych do oceny geometrii układanej warstwy. Planograf, z kolei, jest narzędziem używanym do rysowania i mapowania, ale nie jest przeznaczony do precyzyjnych pomiarów w kontekście budownictwa drogowego. Belka Benkelmana służy do pomiarów ugięcia nawierzchni pod obciążeniem, co może być użyteczne w ocenie stanu drogi, ale nie w kontekście pomiaru równości poprzecznej. Wybór niewłaściwych narzędzi do oceny równości może prowadzić do błędnych wniosków i nieefektywnego zarządzania projektami budowlanymi. Kluczowe jest zrozumienie, że każdy z tych instrumentów ma swoje specyficzne zastosowanie i nie można ich stosować zamiennie, co jest często źródłem nieporozumień w branży budowlanej.