Przejazd pojazdów, podczas wykonywania robót remontowych na drodze jednojezdniowej z zajęciem jednego pasa ruchu, powinien odbywać się wahadłowo i być regulowany
Odpowiedzi
Informacja zwrotna
Odpowiedź wskazująca na przenośną sygnalizację świetlną kierującego ruchem jest poprawna, ponieważ stanowi najefektywniejszy sposób regulacji ruchu wahadłowego na drogach jednojezdniowych podczas robót remontowych. Tego rodzaju sygnalizacja jest dostosowana do zmieniających się warunków drogowych i pozwala na zminimalizowanie ryzyka kolizji, jednocześnie zapewniając płynność ruchu. Przenośne sygnalizatory świetlne są często stosowane w sytuacjach, gdzie na drodze zajęty jest jeden pas, umożliwiając kierowcom bezpieczne i efektywne przejazdy. Dodatkowo, stosowanie takiego systemu zwiększa bezpieczeństwo zarówno kierowców, jak i pracowników drogowych, co jest zgodne z wytycznymi normy PN-EN 12675 dotyczącej organizacji ruchu na czas robót drogowych. Dzięki zastosowaniu sygnalizacji świetlnej kierującej ruchem, można także zredukować stres związany z oczekiwaniem w długich kolejkach, co jest szczególnie ważne w godzinach szczytu. W praktyce, odpowiednia konfiguracja przenośnej sygnalizacji może również uwzględniać lokalne warunki i natężenie ruchu, co dodatkowo podnosi jej efektywność.
Zastosowanie samoczynnego regulowania ruchu w zależności od ilości nadjeżdżających pojazdów jest niewłaściwe, ponieważ takie podejście nie gwarantuje odpowiedniego nadzoru nad sytuacją na drodze. Samoczynne systemy mogą reagować z opóźnieniem, co prowadzi do nieprzewidzianych sytuacji, takich jak zator lub nawet wypadki. Ponadto, nie ma zapewnienia, że system będzie w stanie zidentyfikować wszystkie pojazdy, zwłaszcza w trudnych warunkach pogodowych. Ustawienie półrogatek z samoczynną sygnalizacją świetlną również nie jest optymalne w kontekście robót drogowych, gdyż ich automatyczna regulacja może nie być odpowiednio dostosowana do zmieniającego się natężenia ruchu, co powoduje dodatkowe opóźnienia i potencjalne niebezpieczeństwo. Ręczna regulacja za pomocą rogatek nie jest zalecana, gdyż wymaga obecności pracownika, co może być nieefektywne i naraża go na niebezpieczeństwo w ruchu drogowym. Wszelkie tego typu podejścia mogą prowadzić do znacznego wzrostu ryzyka wypadków, co jest sprzeczne z zasadami bezpieczeństwa ruchu drogowego. Właściwa organizacja ruchu powinna uwzględniać nie tylko techniczne aspekty, lecz także ludzką psychologię oraz zasady ergonomii, co czyni przenośną sygnalizację świetlną najbezpieczniejszym i najbardziej efektywnym rozwiązaniem w takich sytuacjach.