Oznakowanie poziome drogi wykonane kolorem żółtym jest standardem w przypadku wprowadzania czasowych zmian organizacji ruchu, szczególnie podczas robót drogowych. Żółty kolor jest stosowany, aby zwrócić uwagę użytkowników dróg na zmiany w organizacji ruchu, które mogą być tymczasowe i mogą wprowadzać dodatkowe ryzyko. Przykłady to linie krawężnikowe, strzałki kierunkowe czy tymczasowe znaki ostrzegawcze, które informują kierowców o konieczności zmiany pasa ruchu lub zwolnienia tempa. W praktyce, w krajach Europejskich, w tym w Polsce, standardy dotyczące oznakowania są określone w przepisach prawa drogowego oraz normach, takich jak PN-EN 13422, które regulują kwestie związane z bezpieczeństwem ruchu drogowego. Użycie koloru żółtego w tym kontekście nie tylko zwiększa widoczność oznakowania, ale także podnosi świadomość kierowców na ewentualne niebezpieczeństwa czy zmiany w trasie, co może przyczynić się do zmniejszenia liczby wypadków i kolizji. Automatyzacja i systemy inteligentnego transportu również korzystają z tego koloru w interaktywnej komunikacji z kierowcami.
Odpowiedzi czerwony, biały i pomarańczowy nie są odpowiednie w kontekście oznakowania poziomego drogi, które wprowadza zmiany w organizacji ruchu podczas robót drogowych. Czerwony kolor jest zazwyczaj zarezerwowany dla oznakowania stałego, takiego jak znaki zakazu, które mają za zadanie informować kierowców o bezwzględnych zasadach, takich jak zakaz wjazdu lub zatrzymywania się. Użycie czerwonego w kontekście tymczasowych zmian mogłoby wprowadzać zamieszanie, ponieważ kierowcy mogliby mylnie interpretować te oznakowania jako stabilne zasady ruchu. Biały kolor jest standardowo wykorzystywany do trwałego oznakowania na drogach, takim jak linie krawężnikowe i oznaczenia pasów ruchu. Oznakowania białe nie przykuwają uwagi w kontekście zmian tymczasowych, a raczej są postrzegane jako elementy stałe, co może prowadzić do nieporozumień i zwiększonego ryzyka w ruchu drogowym. Pomarańczowy kolor, choć jest używany w niektórych krajach do oznaczania robót drogowych, nie jest standardem w Polsce dla oznakowania poziomego. Działanie to może wynikać z nieporozumienia dotyczącego zastosowania kolorów w oznakowaniach, co może prowadzić do błędnych wniosków i nieprzestrzegania zasad bezpieczeństwa ruchu drogowego. Kluczowe znaczenie ma zrozumienie, że zastosowanie odpowiednich kolorów w oznakowaniach ma na celu nie tylko estetykę, ale przede wszystkim bezpieczeństwo i skuteczność komunikacji z kierowcami.