Z opisu drogi L 6,0 (8,5) KK 80 umieszczonego na mapie techniczno-eksploatacyjnej wynika, że zewidencjonowano drogę o następujących parametrach:
Odpowiedzi
Informacja zwrotna
Poprawna odpowiedź wskazuje, że szerokość jezdni wynosi 6,0 m, a szerokość korony drogi 8,5 m, co jest zgodne z normami projektowania dróg krajowych. Szerokość jezdni 6,0 m jest typowa dla dróg o mniejszym natężeniu ruchu, co pozwala na efektywne zarządzanie ruchem oraz poprawę bezpieczeństwa. Szerokość korony drogi na poziomie 8,5 m zapewnia odpowiednie miejsce dla pieszych oraz rowerzystów, co jest zgodne z zaleceniami zawartymi w ''Krajowych standardach projektowania dróg''. Dodatkowo, nośność rzeczywista 80 kN/oś jest kluczowym parametrem, który odnosi się do maksymalnego obciążenia, jakie droga jest w stanie wytrzymać. To istotne w kontekście projektowania infrastruktury drogowej, aby uniknąć degradacji nawierzchni i zapewnić długowieczność drogi. Przykładem zastosowania tej wiedzy jest planowanie budowy nowych odcinków dróg oraz modernizacja istniejących, co powinno uwzględniać te parametry dla zapewnienia ich funkcjonalności oraz bezpieczeństwa użytkowników.
W przypadku wskazanych odpowiedzi błędnych, występuje kilka istotnych nieporozumień, które mogą wynikać z braku zrozumienia podstawowych parametrów dróg. Na przykład, odpowiedzi, które podają szerokość jezdni na 8,5 m, są niezgodne z normami dla dróg kategorii, do której należy L 6,0. Szerokość jezdni 8,5 m jest typowa dla dróg szybkiego ruchu, które obsługują większe natężenie ruchu, natomiast dla dróg lokalnych i o mniejszym natężeniu, szerokość 6,0 m jest bardziej adekwatna. Ponadto, szerokość korony drogi na poziomie 14,5 m, która pojawia się w niektórych odpowiedziach, może sugerować nadmierne przygotowanie pasa drogowego, co prowadzi do zwiększenia kosztów budowy oraz utrzymania bez rzeczywistej potrzeby. W kontekście nośności drogi, odpowiedzi zawierające 80 kN/oś są właściwe, ponieważ ten parametr jest kluczowy dla zapewnienia trwałości nawierzchni. Jednakże, w połączeniu z niewłaściwymi wymiarami szerokości jezdni i korony drogi, mogą prowadzić do nieodpowiedniego zaplanowania infrastruktury. Takie błędy pojawiają się często z braku zrozumienia, jakie parametry są kluczowe w kontekście projektowania dróg. Użycie niewłaściwych wartości może skutkować nieodpowiednią infrastrukturą, co prowadzi do problemów w zakresie bezpieczeństwa i wydajności ruchu, a także zwiększa koszty eksploatacji i konserwacji dróg.