Kwalifikacja: CES.01 - Eksploatacja maszyn i urządzeń przemysłu ceramicznego
Zawód: Technik ceramik
Nieprawidłowe umieszczenie elementów dekoracji na powierzchni kubka mogło nastąpić wskutek
Odpowiedzi
Informacja zwrotna
Nieprawidłowe umieszczenie elementów dekoracji na powierzchni kubka w praktyce najczęściej wynika z niestarannej pracy pracownika zdobierni. To właśnie od precyzji i dokładności podczas nakładania kalkomanii, szablonów czy ręcznego malowania zależy finalny efekt wizualny produktu. Moim zdaniem każdy, kto miał okazję pracować przy dekorowaniu ceramiki, wie, że nawet drobna nieuwaga może spowodować przesunięcie wzoru, jego zniekształcenie albo nieestetyczne nałożenie. W branży ceramicznej istnieją jasno określone normy dotyczące rozmieszczenia dekoracji – powinno się je nakładać zgodnie z szablonami lub wytycznymi projektowymi, często w odpowiednich odległościach od krawędzi czy uchwytu. Dobrym zwyczajem jest też kontrola jakości po każdej partii, bo nawet najlepsi mają czasem gorszy dzień, a precyzja jest tu naprawdę kluczowa. Wspomnę jeszcze, że poprawne umieszczenie dekoracji wpływa nie tylko na estetykę, ale też na bezpieczeństwo użytkowania – źle umieszczone zdobienie może np. ścierać się szybciej albo wchodzić w reakcję z ustami użytkownika. Pracownicy profesjonalnych zdobierni często korzystają ze specjalnych narzędzi do pozycjonowania wzorów; wystarczy chwila nieuwagi, by efekt był daleki od zamierzonego. Dlatego tak ważne są szkolenia i doświadczenie w tej branży – to nie jest tylko kwestia talentu, ale też systematycznej pracy i znajomości technologii.
W analizowanym pytaniu pojawiają się różne przyczyny potencjalnych wad dekoracji, jednak nie wszystkie dotyczą bezpośrednio nieprawidłowego umieszczenia elementów na powierzchni kubka. Często myli się problemy związane z jakością materiałów czy procesem chemicznym ze stricte błędami wykonawczymi. Przykładowo, stosowanie zbyt rozcieńczonego złota faktycznie może wpłynąć na jakość wykończenia – złoto będzie zbyt rzadkie, może rozpływać się lub nie pokrywać odpowiednio powierzchni, ale nie powoduje, że wzór zmienia swoje miejsce na kubku. To bardziej kwestia intensywności, połysku i trwałości zdobienia. Zacieranie gąbką podczas wykańczania półfabrykatów również nie ma bezpośredniego wpływu na umiejscowienie dekoracji – ten etap dotyczy raczej przygotowania powierzchni pod dekorację, nadania jej gładkości, usunięcia nierówności czy resztek masy formierskiej, ewentualnie delikatnych poprawek estetycznych, ale nie samego nanoszenia wzoru. Jeśli już, niewłaściwe zatarcie może prowadzić do złej przyczepności farby, ale nie do przesunięcia dekoracji. Nieprawidłowy skład surowcowy farby z kolei wpływa na jej właściwości technologiczne, takie jak przyczepność, trwałość, odporność na zmywanie czy intensywność koloru, lecz nie decyduje o tym, gdzie zostanie umieszczona. W praktyce spotkałem się z sytuacjami, gdzie niewłaściwa farba powodowała np. spływanie dekoracji, ale to nadal nie jest tożsame z nieprawidłowym rozmieszczeniem elementów. Wydaje mi się, że łatwo tu wpaść w pułapkę myślenia, że każdy błąd w dekorowaniu to błąd technologiczny, podczas gdy w rzeczywistości bardzo wiele zależy od staranności i wprawy pracownika zdobierni, jego koncentracji i doświadczenia. Dlatego rozróżnienie, co jest skutkiem materiału, a co – błędu manualnego, jest tak ważne w praktyce zawodowej.