Piasek gruby jest materiałem o dużych ziarnach, co pozwala na skuteczne odprowadzenie wody oraz zmniejsza ryzyko powstawania wysadzin. Wysadzenia to zjawisko związane z nagromadzeniem wody w strukturze gleby, które może prowadzić do zniszczenia nawierzchni. Przy budowie podtorza istotne jest, aby używać materiałów, które charakteryzują się dobrą przepuszczalnością. Piasek gruby, dzięki swojej frakcji, nie zatrzymuje wody, co ogranicza ryzyko jej gromadzenia się w podłożu. W praktyce, zastosowanie piasku grubego w budowie dróg i torów kolejowych jest zgodne z normami, które wskazują na konieczność użycia materiałów odpornych na działanie wody. Warto również zaznaczyć, że piasek gruby jest często stosowany w mieszankach betonowych oraz jako warstwa podbudowy w różnych konstrukcjach inżynieryjnych, co podkreśla jego uniwersalność i efektywność w zastosowaniach budowlanych.
Piasek pylasty, ił oraz glina to materiały, które mogą być stosowane w różnych aspektach budownictwa, jednak nie są odpowiednie do budowy podtorza odpornego na powstawanie wysadzin. Piasek pylasty, ze względu na swoją drobnoziarnistą strukturę, ma tendencję do zatrzymywania wody, co prowadzi do zwiększonej wilgotności w podłożu i ryzyka powstawania wysadzin. Podczas opadów deszczu, woda nie jest skutecznie odprowadzana, a struktura gleby staje się nasycona, co może prowadzić do destabilizacji nawierzchni. Ił jest materiałem, który również charakteryzuje się dużą plastycznością i niską przepuszczalnością, co skutkuje zjawiskiem zwanego 'płynięciem' gleby pod wpływem obciążenia. Zastosowanie iłu w podtorzu może prowadzić do osiadania oraz deformacji nawierzchni. Glina, z kolei, jest bardzo zwięzłym materiałem, który po nawodnieniu staje się podatny na odkształcenia, a przy suszeniu pęka, co może dodatkowo zwiększać ryzyko uszkodzeń konstrukcji. W praktyce, wiele projektów budowlanych podkreśla znaczenie stosowania materiałów o odpowiedniej granulacji, aby zminimalizować ryzyko związane z wilgocią i deformacjami, co jest zgodne z obowiązującymi normami i standardami w inżynierii lądowej.