Kombajn torowy jest specjalistycznym urządzeniem przeznaczonym do jednoczesnej wymiany szyn oraz podkładów w torze kolejowym, co czyni go najodpowiedniejszym narzędziem do ciągłej wymiany torów bezstykowych. Urządzenie to pozwala na efektywną i szybka wymianę elementów torowych przy minimalnym wpływie na bieżący ruch kolejowy. Kombajn torowy jest w stanie wykonać kompleksowe prace, w tym demontaż starych szyn i podkładów, a następnie instalację nowych, co znacząco przyspiesza proces modernizacji infrastruktury kolejowej. Ponadto, zgodnie z normami i standardami branżowymi, stosowanie kombajnów torowych w pracach remontowych zwiększa bezpieczeństwo operacyjne oraz jakość wykonania. W praktyce, wykorzystanie takiej maszyny w projektach torowych przyczynia się do redukcji przestojów i obniżenia kosztów robót torowych, co potwierdzają liczne realizacje w krajach o rozwiniętej sieci kolejowej, takich jak Niemcy czy Japonia.
Wybór przeciągarki szyn jako narzędzia do wymiany torów może budzić wątpliwości, ponieważ urządzenie to jest przystosowane głównie do transportu i układania szyn, a nie do ich wymiany. Przeciągarka może generować problemy, takie jak niemożność jednoczesnej wymiany podkładów, co jest kluczowym elementem w specyfice torów bezstykowych, gdzie integralność podłoża jest kluczowa dla stabilności toru. Z kolei żuraw układkowy, choć użyteczny w skomplikowanych operacjach związanych z transportem torów, również nie jest idealnym rozwiązaniem dla ciągłej wymiany szyn i podkładów. Jego funkcja ogranicza się do podnoszenia i przestawiania ciężkich elementów, co w kontekście wymiany całych torów nie przynosi efektów oczekiwanych przez branżę. Wagon pomiarowy, mimo że odgrywa istotną rolę w ocenie stanu torów, nie jest narzędziem używanym do wymiany elementów torowych, a jego funkcjonalność skupia się na kontroli i monitoringu stanu infrastruktury, co jest zgoła innym procesem niż wymiana. W praktyce, wybór nieadekwatnego sprzętu do konkretnego zadania to typowy błąd myślowy, który może prowadzić do nieefektywności i zwiększenia kosztów w realizacji projektów infrastrukturalnych.