Giętarka to specjalistyczne urządzenie używane w przemyśle kolejowym do prostowania szyn. Dzięki zastosowaniu giętarki, możliwe jest precyzyjne i efektywne korygowanie odkształceń szyn, które mogą powstać w wyniku zmian temperatury, obciążeń eksploatacyjnych czy naturalnego zużycia materiału. Proces prostowania szyn jest kluczowy dla zapewnienia bezpieczeństwa i komfortu pasażerów oraz trwałości infrastruktury kolejowej. Giętarki są zaprojektowane tak, aby działały z różnymi rodzajami szyn i umożliwiają uzyskanie wymaganych tolerancji dotyczących prostoliniowości toru. Przykładem zastosowania giętarki jest prostowanie szyn po ich wymianie lub w wyniku uszkodzeń spowodowanych niekorzystnymi warunkami atmosferycznymi. W standardach branżowych, takich jak normy UIC (Międzynarodowego Związku Kolei), wskazuje się na konieczność regularnego sprawdzania i prostowania szyn w celu zapewnienia bezpieczeństwa operacyjnego. Wiedza na temat odpowiedniego stosowania giętarek jest więc niezbędna dla pracowników zajmujących się utrzymaniem infrastruktury kolejowej.
Podbijak, kleszcze i podnośnik to narzędzia, które nie są odpowiednie do prostowania szyn kolejowych. Podbijak jest używany do podnoszenia szyn i podkładów na torze, co może być istotne w kontekście regulacji poziomu toru, ale nie ma zdolności do korygowania odkształceń samej szyny. Użycie podbijaka do próby prostowania szyn może prowadzić do ich dalszych uszkodzeń oraz niewłaściwego ułożenia toru, co z kolei stwarza zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu kolejowego. Kleszcze są narzędziem ręcznym, które mogą być używane do chwytania i manipulacji elementami toru, ale ich zastosowanie do prostowania szyn jest zupełnie nieefektywne ze względu na ich ograniczoną moc i mechanizmy działania. W przypadku podnośnika, choć jest to narzędzie przydatne do podnoszenia i transportu ciężkich elementów, nie jest to sprzęt przystosowany do korygowania geometrii szyn. Typowym błędem myślowym jest zakładanie, że każde narzędzie do manipulacji torami może być użyte do prostowania szyn, co nie bierze pod uwagę specyfiki i precyzji wymaganej w tym procesie. Prostowanie szyn wymaga specjalistycznego wyposażenia, które jest w stanie wywiercić odpowiednie siły i kształtować je zgodnie z normami inżynieryjnymi. Właściwe zrozumienie funkcji i zastosowania narzędzi wykorzystywanych w inżynierii kolejowej jest kluczowe dla zapewnienia bezpieczeństwa i efektywności operacji kolejowych.