Śruba stopowa jest kluczowym elementem przytwierdzenia szynowego typu K, ponieważ zapewnia stabilność i trwałość połączenia szyny z podłożem. Śruba ta jest używana do mocowania szyn kolejowych do specjalnych nóg lub podstaw, co pozwala na przenoszenie obciążeń wynikających z ruchu pociągów. Zastosowanie śrub stopowych jest zgodne z normami budownictwa kolejowego, gdzie istotne jest zapewnienie odpowiedniej nośności oraz bezpieczeństwa infrastruktury. Przykładowo, w przypadku intensywnie eksploatowanych linii kolejowych, wykorzystanie śrub stopowych o odpowiedniej długości i średnicy jest niezbędne do zachowania stabilności torów. W praktyce, ich odpowiednie dokręcenie oraz regularne kontrole stanu technicznego są kluczowe dla utrzymania bezpieczeństwa ruchu kolejowego. Dodatkowo, śruby stopowe są często stosowane w zestawieniu z różnorodnymi podkładami, co wpływa na amortyzację drgań oraz redukcję hałasu, co jest zgodne z nowoczesnymi standardami inżynieryjnymi w branży kolejowej.
Kotwa żeliwna, łubek szynowy i śruba łubkowa to elementy, które choć mają swoje zastosowanie w infrastrukturze kolejowej, nie pełnią roli elementu przytwierdzenia szynowego typu K. Kotwa żeliwna jest używana głównie do stabilizacji torów w miejscach, gdzie występują znaczne obciążenia dynamiczne, jednak nie jest bezpośrednim elementem mocującym szyny. Jej rola polega na wspieraniu szyn, ale nie na ich przytwierdzaniu. Łubek szynowy, z kolei, to element konstrukcyjny, który stanowi część szyny, ale nie jest stosowany do przytwierdzania torów do podłoża. Zastosowanie łubków jest powszechne w kontekście łączenia szyn, a nie ich zakotwiczania. Śruba łubkowa, mimo że znajduje zastosowanie w połączeniach torów, nie jest elementem odpowiedzialnym za przytwierdzenie szyn do podłoża. Często mylone są funkcje tych elementów, co prowadzi do błędnych wniosków, że są one kluczowe dla stabilności torów. Kluczowe w procesie projektowania i budowy torów kolejowych jest zrozumienie specyfiki każdego z tych elementów oraz ich odpowiednich funkcji w kontekście bezpieczeństwa i trwałości konstrukcji. Dlatego ważne jest, aby nie mylić ich zastosowań i funkcji, co często zdarza się osobom mniej zaznajomionym z tematyką budowy torów.