Kategorie: Budowa torów kolejowych Pomiary i kontrola geometrii
Kilometracja środka łuku poziomego jest obliczana poprzez dodanie długości łuku do kilometracji jego początku. W tym przypadku mamy łuk o długości 730 m, a kilometracja początku wynosi km 5+320. Aby obliczyć kilometrację środka łuku, dodajemy połowę długości łuku do kilometracji początku. Połowa długości łuku wynosi 365 m (730 m / 2), co daje 365 m do przeliczenia na kilometry. Zatem: 5 + 320 m + 365 m = 5 + 685 m. Warto zauważyć, że w praktyce inżynieryjnej, metoda ta jest powszechnie stosowana w projektowaniu dróg i torów kolejowych, gdyż pozwala na precyzyjne określenie lokalizacji różnych elementów infrastruktury. W przypadku dużych inwestycji drogowych, takich jak budowa autostrad, konieczne jest stosowanie takich obliczeń, aby zminimalizować błędy w nawigacji i położeniu znaków drogowych. Dobre praktyki inżynieryjne wymagają również uwzględnienia takich parametrów jak promień łuku oraz kąt skrętu, co wpływa na bezpieczeństwo i komfort jazdy.