Kwalifikacja: TKO.03 - Organizacja robót związanych z budową i utrzymaniem dróg kolejowych
W sytuacji, gdy pracownik odpowiedzialny za dozór zauważy, że materiały do robót lub inne przedmioty znajdujące się przy torze lub na torze zamkniętym naruszają skrajnię taboru, powinien
Odpowiedzi
Informacja zwrotna
Odpowiedź "odsunąć je na właściwą odległość" jest prawidłowa, ponieważ zapewnia bezpieczeństwo ruchu kolejowego. Pracownik odpowiedzialny za dozorowanie musi pamiętać, że wszelkie materiały i przedmioty znajdujące się w skrajni taboru mogą stanowić zagrożenie dla przejeżdżających pociągów. Właściwe odsunięcie tych obiektów gwarantuje, że nie dojdzie do kolizji ani uszkodzenia pojazdów. Przykładem może być sytuacja, w której podczas prac torowych zewnętrzne elementy wyposażenia, jak np. narzędzia czy materiały budowlane, są rozmieszczone w pobliżu toru. Pracownik ma obowiązek upewnić się, że nie znajdują się one w strefie skrajni, co jest zgodne z obowiązującymi normami bezpieczeństwa kolejowego. Odsunięcie obiektów na odpowiednią odległość jest kluczowe dla zachowania płynności ruchu i prewencji wypadków. W przypadku, gdy nie można tego zrobić, konieczne jest wstrzymanie ruchu pociągów do czasu, aż sytuacja zostanie naprawiona, zgodnie z wytycznymi dotyczącymi pracy w pobliżu torów.
Odpowiedzi takie jak "dopuścić do wjazdu pociągu na odcinek", "ustawić sygnał D6" oraz "ustawić wskaźnik zejścia z toru" są nieodpowiednie w kontekście zagrożeń związanych z materiałami lub przedmiotami znajdującymi się w skrajni toru. Dopuszczenie do wjazdu pociągu, gdy w skrajni toru znajdują się obiekty, jest wysoce niebezpieczne i może prowadzić do poważnych wypadków. Przecież pociąg nie będzie w stanie zatrzymać się w odpowiednim czasie, co może skutkować uszkodzeniem taboru oraz narażeniem życia i zdrowia pasażerów oraz pracowników. Ustawienie sygnału D6 – sygnału, który informuje, że tor jest zajęty – również nie rozwiązuje problemu, gdyż nie eliminuje zagrożenia. Takie działanie może wręcz prowadzić do chaosu w zarządzaniu ruchem kolejowym. Wreszcie, ustawienie wskaźnika zejścia z toru może być właściwe w innych okolicznościach, ale w przypadku stwierdzenia zagrożenia, jakim są obiekty w skrajni, nie przyniesie oczekiwanych rezultatów. Kluczowe jest zrozumienie, że bezpieczeństwo ruchu kolejowego opiera się na precyzyjnym i odpowiedzialnym zarządzaniu sytuacjami, które mogą stwarzać zagrożenie. Pracownicy muszą być świadomi, że każdego dnia ich decyzje mogą mieć bezpośredni wpływ na bezpieczeństwo i życie wielu osób.