Profilomierz jest narzędziem niezwykle precyzyjnym i skutecznym do oceny zużycia pionowego i bocznego główki szyny. Umożliwia on dokładne pomiary oraz analizę kształtów i wymiarów szyn w kontekście ich stanu technicznego. Przeprowadzanie regularnych kontroli za pomocą profilomierza jest niezbędne dla zapewnienia bezpieczeństwa ruchu kolejowego oraz długowieczności infrastruktury. Profilomierz działa na zasadzie skanowania powierzchni szyny, co pozwala na identyfikację różnic w jej geometrii, które mogą wskazywać na postępujące zużycie. W branży kolejowej zgodnie z normami EN 13848 i UIC 518, regularne kontrole geometrii torów są kluczowe, a profilomierz jest jednym z preferowanych narzędzi do ich realizacji. Przykład zastosowania profilomierza można odnaleźć w procesie monitorowania stanu torów, gdzie wczesne wykrycie nieprawidłowości pozwala na podjęcie działań naprawczych, co znacznie ogranicza ryzyko awarii oraz wypadków.
Kątomierz, choć użyteczny w pomiarach kątów, nie jest narzędziem przeznaczonym do oceny zużycia główki szyny. Jego zastosowanie ogranicza się głównie do pomiarów kątów, co w kontekście torów kolejowych może być niewystarczające. Użycie kątomierza w sytuacji wymagającej oceny geometrii szyny może prowadzić do błędnych wniosków, ponieważ nie dostarcza on pełnych informacji o stanie szyny. Falistomierz jest narzędziem, które mierzy nierówności toru, jednak koncentruje się ono głównie na analizie drgań i falistości torów, a nie na zużyciu konkretnej części szyny. W związku z tym stosowanie falistomierza w celu oceny zużycia szyny byłoby niewłaściwe i mogłoby prowadzić do pominięcia istotnych informacji o stanie główki szyny. Toromierz natomiast służy do pomiaru rozstawu torów oraz ich geometrii, co również nie odpowiada bezpośrednio potrzebie badania zużycia szyny. Użycie niewłaściwych narzędzi do pomiarów może prowadzić do fałszywych ocen stanu technicznego torów, co w konsekwencji zwiększa ryzyko awarii i wypadków. Dlatego ważne jest, aby stosować odpowiednie narzędzia do specyficznych zadań, co jest kluczowe w utrzymaniu infrastruktury kolejowej w dobrym stanie.