Kategorie: Roboty ziemne i podtorze Maszyny i narzędzia kolejowe Bezpieczeństwo i organizacja robót
Wybrałeś odpowiedź zgodną z praktyką branżową i przepisami dotyczącymi ruchu drogowego dla maszyn budowlanych. Maszyna numer 3 to klasyczny spychacz gąsienicowy, który z racji swojego napędu na gąsienicach nie może samodzielnie poruszać się po drogach publicznych. Gąsienice bardzo mocno niszczą nawierzchnię asfaltową albo betonową, przez co tego typu sprzęt musi być przewożony na specjalnych naczepach niskopodwoziowych, tzw. lawetach. Z mojego doświadczenia wynika, że każde poważne przedsiębiorstwo budowlane zawsze planuje transport takiego sprzętu z odpowiednim wyprzedzeniem, żeby nie narazić się na kary i przestoje na budowie. Co więcej, spychacz gąsienicowy nie posiada wymaganych świateł, kierunkowskazów ani homologacji drogowej, która jest niezbędna do samodzielnego przemieszczania się po drogach publicznych. W praktyce spotyka się czasem gąsienicowe maszyny na krótkich odcinkach, ale zawsze jest to rozwiązanie awaryjne i niezgodne z Dziennikiem Ustaw dotyczącym ruchu drogowego. Warto mieć świadomość, że odpowiedzialność za zniszczenia nawierzchni ponosi wówczas wykonawca robót. Dobrą praktyką jest transport spychaczy na miejsce pracy i rozładunek dopiero na placu budowy. Tak właśnie działa się zgodnie z zasadami BHP i dobrym obyczajem branży budowlanej.