Na podstawie Tablicy 12 określ sposób zabezpieczenia miejsca robót przy wymianie pojedynczych podkładów, co czwarty podkład na prostej.
Odpowiedzi
Informacja zwrotna
Odpowiedź "Ograniczyć prędkość pociągów do 60 km/h" jest zgodna z wytycznymi zawartymi w Tablicy 12, która precyzyjnie określa zasady zabezpieczania miejsca robót przy wymianie pojedynczych podkładów. W kontekście wymiany co czwartego podkładu na prostym odcinku toru, ograniczenie prędkości do 60 km/h zapewnia odpowiedni poziom bezpieczeństwa zarówno dla pracowników, jak i dla przejeżdżających pociągów. Warto zauważyć, że takie ograniczenie prędkości jest stosowane, gdy promień łuku wynosi R≥1200, co jest typowe dla odcinków prostych. W praktyce, ograniczenie prędkości takie może zmniejszyć ryzyko wypadków oraz umożliwić przeprowadzenie robót w sposób bardziej kontrolowany. Zastosowanie standardów bezpieczeństwa, takich jak te opisane w regulacjach kolejowych, jest kluczowe dla utrzymania wysokiego poziomu ochrony w trakcie prac torowych. Przykładem zastosowania tej zasady może być sytuacja, w której ekipa robocza jest odpowiednio zabezpieczona, a pociągi mogą przemieszczać się z ograniczoną prędkością, co minimalizuje zagrożenie. Warto zatem zwracać uwagę na te wytyczne, aby zawsze stosować się do najlepszych praktyk w zakresie bezpieczeństwa na torach kolejowych.
Odpowiedzi, które sugerują zamknięcie toru, zastosowanie sygnału D1 "stój" lub ograniczenie prędkości do 30 km/h, nie uwzględniają kontekstu i specyfiki robót przy wymianie pojedynczych podkładów. Zamknięcie toru mogłoby wprowadzać zbędne zakłócenia w ruchu pociągów, co jest niepraktyczne w sytuacjach, gdy zminimalizowanie wpływu na rozkład jazdy jest kluczowe. W przypadku prac przy torze, które nie wymagają pełnego zamknięcia, stosowanie sygnałów D1, które wzywają do zatrzymania się, może prowadzić do niepotrzebnego zwiększenia czasu przejazdu pociągów oraz wpływać na efektywność operacyjną. Co więcej, ograniczenie prędkości do 30 km/h jest zbyt restrykcyjne w kontekście wymiany podkładów, co w praktyce może prowadzić do nieuzasadnionych opóźnień w ruchu. Przyjęcie takich rozwiązań może także prowadzić do nieefektywnego wykorzystania taboru, a tym samym generować dodatkowe koszty. Kluczowym jest zrozumienie, że standardy dotyczące zabezpieczeń robót torowych są projektowane z myślą o równowadze pomiędzy bezpieczeństwem a efektywnością operacyjną, dlatego odpowiednie ograniczenie prędkości – w tym przypadku do 60 km/h – jest optymalnym rozwiązaniem. Korzystanie z takich praktyk jest nie tylko zgodne z regulacjami, ale także sprzyja zachowaniu płynności ruchu oraz minimalizacji zakłóceń w operacjach kolejowych.