Metryka toru jest dokumentem, który potwierdza zakończenie wszystkich prac związanych z budową toru bezstykowego. Jej głównym celem jest zapewnienie, że wszystkie parametry toru zostały spełnione zgodnie z obowiązującymi normami i standardami technicznymi. W metryce znajdują się szczegółowe informacje dotyczące geometrii toru, materiałów użytych do budowy oraz wszelkich testów i pomiarów, które zostały przeprowadzone przed oddaniem toru do eksploatacji. Przykładem praktycznego zastosowania metryki toru jest jej użycie podczas kontrolnych inspekcji infrastruktury kolejowej, które są prowadzone przez odpowiednie organy nadzoru. Dobrą praktyką jest również archiwizowanie metryk toru, co pozwala na łatwe odnalezienie informacji w przyszłości, np. przy planowaniu remontów lub modernizacji. Metryka toru stanowi więc kluczowy dokument, który przyczynia się do bezpieczeństwa ruchu kolejowego i dbałości o stan infrastruktury.
Świadectwo toru, profil toru oraz karta toru to pojęcia, które mogą być mylone z metryką toru, jednak każde z nich odnosi się do innego aspektu dokumentacji kolejowej. Świadectwo toru jest dokumentem, który potwierdza zgodność toru z wymaganiami prawnymi oraz technicznymi, ale nie zawiera szczegółowych informacji na temat wykonania robót. Z kolei profil toru to graficzne przedstawienie geometrii toru, służące przede wszystkim do analizy jego ukształtowania, a nie do dokumentacji zakończenia prac budowlanych. Karta toru jest dokumentem, który może zawierać informacje o eksploatacji toru, jego stanie technicznym oraz przeprowadzonych naprawach, jednak nie jest to dokument końcowy, potwierdzający zakończenie budowy. Typowe błędy myślowe prowadzące do wyboru nieprawidłowej odpowiedzi często wynikają z niezrozumienia różnic pomiędzy tymi dokumentami, co skutkuje utożsamianiem ich ze sobą. Dlatego istotne jest, aby w procesie nauki koncentrować się na funkcji i znaczeniu każdego z tych dokumentów, co ułatwi właściwe podejmowanie decyzji w praktyce.