Sygnalista odgrywa kluczową rolę w zapewnieniu bezpieczeństwa podczas prowadzenia robót w torze czynnym. Jego zadaniem jest monitorowanie ruchu pociągów i ostrzeganie pracowników o nadjeżdżających pojazdach. W sytuacjach, gdy prace odbywają się blisko torów, sygnalista wykorzystuje różne formy sygnalizacji, np. flagi lub sygnały dźwiękowe, aby zapewnić, że wszyscy pracownicy są odpowiednio powiadomieni. Przykładem zastosowania tej roli może być sytuacja, gdy grupa pracowników wykonuje prace na torze, a sygnalista dostrzega zbliżający się pociąg. Wtedy natychmiast informuje pracowników o konieczności opuszczenia terenu robót. Zgodnie z dobrymi praktykami branżowymi, sygnalista powinien być odpowiednio przeszkolony i posiadać wiedzę o procedurach bezpieczeństwa oraz zasadach ruchu kolejowego, co pozwala na efektywne zarządzanie sytuacjami kryzysowymi.
Toromistrz jest odpowiedzialny za utrzymanie infrastruktury kolejowej, a jego głównym zadaniem jest zapewnienie prawidłowego stanu torów. Nie zajmuje się on bezpośrednio ostrzeganiem pracowników o nadjeżdżających pojazdach. Jego rola polega na inspekcji, konserwacji oraz monitorowaniu stanu technicznego torów, dlatego nie jest to właściwe przypisanie. Dyżurny ruchu zarządza ruchem pociągów na danym odcinku i zajmuje się wydawaniem zezwoleń na przejazd. Chociaż jego praca jest istotna dla bezpieczeństwa, to również nie obejmuje bezpośredniego ostrzegania pracowników na torze, gdyż jego zadania są bardziej związane z kontrolą i koordynacją ruchu. Z kolei kierownik robót ma prawo do podejmowania decyzji w zakresie prowadzenia prac, ale to nie on ostrzega pracowników o nadjeżdżających pojazdach. Takie nieporozumienia mogą wynikać z braku zrozumienia ról i odpowiedzialności w zespole roboczym. Kluczowe jest, aby każdy członek ekipy rozumiał swoją rolę oraz zadania innych, co znacząco wpływa na bezpieczeństwo pracy. Obroty w tych rolach mogą prowadzić do poważnych zagrożeń, szczególnie w sytuacjach intensywnego ruchu pociągów.