Napawanie główek szyn jest powszechnie stosowaną metodą regeneracji, ponieważ te elementy są szczególnie narażone na zużycie z powodu intensywnego kontaktu z kółkami pojazdów kolejowych. Proces napawania pozwala na przywrócenie pierwotnych właściwości materiałowych i geometrii główek, co jest kluczowe dla zapewnienia bezpieczeństwa i komfortu jazdy. W praktyce, napawanie polega na nałożeniu dodatkowej warstwy materiału spawalniczego, co zwiększa odporność na ścieranie i deformacje. Warto zauważyć, że proces ten powinien być przeprowadzany zgodnie z normami branżowymi, takimi jak PN-EN 15085 dotyczące spawania konstrukcji spawanych, oraz PN-EN 10025, które definiują wymagania dla materiałów stalowych. Przy odpowiednio przeprowadzonym procesie napawania, możliwe jest znaczne wydłużenie żywotności szyn, co przekłada się na obniżenie kosztów utrzymania infrastruktury kolejowej oraz poprawę efektywności operacyjnej systemu kolejowego.
Wybór łapek sprężystych, śrub stopowych czy stopek szyny jako elementów, które można napawać, jest błędny ze względu na różne funkcje, jakie pełnią te komponenty. Łapki sprężyste, zwane również sprężynami dociskowymi, są zaprojektowane tak, aby zapewniały odpowiednie dociskanie szyn do podkładów, co jest kluczowe dla stabilności całej nawierzchni kolejowej. Napawanie tego typu elementów mogłoby prowadzić do zmiany ich właściwości mechanicznych, co z kolei negatywnie wpłynęłoby na ich funkcję. Śruby stopowe oraz stopki szyny pełnią równie kluczowe role w systemie mocowania szyn. Śruby stopowe łączą szyny z podkładami, a ich integralność jest kluczowa dla bezpieczeństwa ruchu kolejowego. Napawanie na tych elementach mogłoby wprowadzić dodatkowe naprężenia, które mogą prowadzić do pęknięć lub deformacji, co zagrażałoby stabilności torowiska. Właściwe podejście do regeneracji tych komponentów polega na ich wymianie lub zastosowaniu odpowiednich materiałów, które mogą być poddawane innym procesom obróbczo-regeneracyjnym, ale nie napawaniu. Dlatego kluczowe jest zrozumienie roli każdego elementu nawierzchni oraz stosowanie metod regeneracji, które są zgodne z ich funkcjonalnością i wymaganiami bezpieczeństwa.