Pomiary kontrolne położenia osi podtorza w profilu na prostych, zgodnie z informacjami zawartymi w Tablicy 8, powinny być wykonywane
Odpowiedzi
Informacja zwrotna
Poprawna odpowiedź, czyli pomiary kontrolne położenia osi podtorza w profilu na prostych powinny być wykonywane co 100 m z dokładnością ±1 cm, jest zgodna z wymogami przedstawionymi w Tablicy 8. Tego rodzaju precyzyjność jest kluczowa dla zapewnienia, że tor jest odpowiednio ułożony, co wpływa na bezpieczeństwo i komfort podróżnych. Dokładne pomiary są istotne podczas budowy i utrzymania infrastruktury kolejowej, ponieważ nawet niewielkie odchylenia mogą prowadzić do poważnych problemów operacyjnych oraz zwiększonego zużycia materiałów. W praktyce, realizując takie pomiary, można zastosować nowoczesne technologie, takie jak systemy GPS o wysokiej dokładności lub instrumenty geodezyjne, co pozwala na uzyskanie wymaganej precyzji. Standardy branżowe, takie jak normy PN-EN 13803-1 dotyczące klasyfikacji torów kolejowych, podkreślają potrzebę regularnych pomiarów oraz ich dokładności, aby zapewnić odpowiednią jakość i bezpieczeństwo operacji kolejowych.
Wszystkie podane odpowiedzi, które nie wskazują na wykonanie pomiarów co 100 m z dokładnością ±1 cm, są niezgodne z wymaganiami zawartymi w Tablicy 8, co podkreśla istotność precyzyjnych pomiarów w inżynierii kolejowej. Odpowiedzi, które sugerują wykonanie pomiarów co 200 m, niezależnie od dokładności, nie biorą pod uwagę, że w przypadku torów kolejowych, małe błędy w położeniu osi mogą prowadzić do poważnych problemów, takich jak wykolejenia czy nierównomierność toru. Wybór większej odległości pomiędzy pomiarami, jak w przypadku 200 m, znacząco zwiększa ryzyko akumulacji błędów, które mogą wystąpić z powodu zmieniających się warunków terenowych czy osiadania podtorza. Również pomiary z mniej rygorystyczną dokładnością, taką jak ±10 cm, mogą nie spełniać wymogów jakości i bezpieczeństwa, jakie są wymagane w branży. Warto pamiętać, że zbyt duża tolerancja w pomiarach może prowadzić do sytuacji, w której niewidoczne dla oka nieprawidłowości zostaną zignorowane, a ich kumulacja może w dłuższej perspektywie czasowej spowodować poważne awarie. Dlatego kluczowe jest, aby stosować się do ustalonych norm i praktyk, które zapewniają odpowiednią kontrolę nad jakością infrastruktury kolejowej.