Pomiary wysokościowe położenia toru kolejowego wykonuje się za pomocą
Odpowiedzi
Informacja zwrotna
Odpowiedź "niwelator i łata" jest prawidłowa, ponieważ niwelator jest instrumentem stosowanym do precyzyjnego pomiaru różnic wysokości, co jest kluczowe w budownictwie kolejowym. Użycie łaty, czyli długiego, prostego narzędzia pomiarowego, pozwala na łatwe i dokładne odczytywanie wyników z niwelatora. Takie połączenie umożliwia uzyskanie informacji o wysokości toru w danym punkcie oraz jego pochyleniu, co jest niezbędne do zapewnienia bezpieczeństwa i komfortu jazdy pociągów. W praktyce, przed rozpoczęciem budowy nowego odcinka torów, wykonuje się dokładne pomiary niwelacyjne, aby odpowiednio dostosować profil terenu do wymogów technicznych. Dobre praktyki w zakresie pomiarów wysokościowych w inżynierii kolejowej obejmują regularne kalibracje sprzętu oraz stosowanie się do norm, takich jak PN-EN 13803, które określają wymagania dotyczące jakości torów kolejowych.
Pomijając niwelator iłatę, inne instrumenty pomiarowe, takie jak toromierz, profilomierz czy węgielnica, mają swoje specyficzne zastosowania, które nie odpowiadają bezpośrednio na pytanie dotyczące pomiarów wysokościowych. Toromierz jest narzędziem stosowanym głównie do pomiaru geometrii toru, czyli jego szerokości i ułożenia, co jest istotne, ale nie obejmuje precyzyjnego pomiaru różnic wysokości. Profilomierz z kolei, używany do skanowania profilów torów, może dostarczać danych o ich stanie, jednak nie jest zaprojektowany do wykonywania pomiarów wysokościowych. Węgielnica, będąca narzędziem do sprawdzania kątów prostych, nie ma zastosowania w kontekście pomiarów wysokości, ponieważ nie jest to instrument pomiarowy do różnic wysokości. Typowym błędem jest mylenie funkcji tych narzędzi z ich zastosowaniem w kontekście wysokości, co prowadzi do niewłaściwych wniosków. W praktyce, aby uzyskać dokładne pomiary terenowe, istotne jest zastosowanie odpowiednich narzędzi i technik, takich jak niwelacja, która jest standardem w budownictwie kolejowym.