Żurawie kolejowe są specjalistycznymi urządzeniami stosowanymi na liniach kolejowych do podnoszenia i przesuwania ciężkich elementów, takich jak podkłady, tory czy różnego rodzaju konstrukcje. Ich praca wymaga wyłączenia napięcia w sieci trakcyjnej z uwagi na ryzyko porażenia prądem elektrycznym, które mogłoby wystąpić podczas manewrowania ładunkami w pobliżu przewodów trakcyjnych. Zgodnie z przepisami bezpieczeństwa, przed rozpoczęciem pracy żurawia należy zawsze upewnić się, że napięcie w sieci trakcyjnej zostało wyłączone, co pozwala na bezpieczną obsługę i minimalizuje ryzyko wypadków. Przykłady zastosowania żurawi kolejowych obejmują prace związane z wymianą torów oraz naprawami infrastruktury kolejowej, co wymaga precyzyjnego podnoszenia i ustawiania ciężkich materiałów. Dobrą praktyką jest również przeprowadzanie szkoleń dla operatorów żurawi, aby zapewnić ich bezpieczeństwo oraz efektywność pracy.
Zgarniarki tłucznia, podbijarki torowe oraz nasuwarki torowe, choć również istotne w procesie utrzymania infrastruktury kolejowej, nie wymagają wyłączenia napięcia w sieci trakcyjnej dla ich prawidłowego funkcjonowania. Zgarniarki tłucznia są urządzeniami, które służą do usuwania nadmiaru tłucznia z torów, co można realizować bez konieczności ingerencji w sieć trakcyjną, gdyż ich praca odbywa się na poziomie nawierzchni torowej. Podbijarki torowe, które są używane do podbijania torów na odpowiednią wysokość, również nie zagrażają bezpośrednio bezpieczeństwu, ponieważ operują na torach, a nie w ich bezpośrednim sąsiedztwie, gdzie istnieje ryzyko kontaktu z przewodami trakcyjnymi. Nasuwarki torowe mają za zadanie przesuwanie i układanie torów, co również odbywa się w sposób, który nie wymaga wyłączenia sieci elektrycznej. Typowym błędem w postrzeganiu tych urządzeń jest mylenie ich potencjalnego zagrożenia elektrycznego z rzeczywistym zagrożeniem, jakie może wystąpić tylko w przypadku żurawi kolejowych. Zrozumienie różnic w działaniu tych maszyn oraz zasad bezpieczeństwa przy ich używaniu jest kluczowe dla zapewnienia bezpiecznych warunków pracy na zelektryfikowanych liniach kolejowych.