Szerokość standardowa toru kolejowego wynosząca 1 435 mm, określana jako normalnotorowa, jest powszechnie stosowana w wielu krajach, co czyni ją kluczowym elementem infrastruktury kolejowej. Wartość ta została przyjęta jako międzynarodowy standard z uwagi na jej optymalne właściwości operacyjne i techniczne. W porównaniu do innych szerokości torów, normalnotorowa szerokość umożliwia lepsze osiągi pojazdów szynowych, co przekłada się na większe prędkości oraz efektywność transportu. Takie rozwiązanie sprzyja także integracji sieci kolejowych w różnych krajach, co jest istotne w kontekście międzynarodowego transportu towarowego i pasażerskiego. Dodatkowo, stosowanie standardów, takich jak UIC (Międzynarodowy Związek Kolei), wprowadza jednolite normy w projektowaniu i eksploatacji torów, co zwiększa bezpieczeństwo oraz niezawodność transportu kolejowego. Przykładem zastosowania tej szerokości torów może być sieć kolejowa w większości krajów europejskich, gdzie normalnotorowe tory są standardem, co umożliwia płynny ruch między państwami bez konieczności przesiadek lub zmian pojazdów.
Szerokości torów kolejowych, takie jak 1 520 mm, 1 676 mm czy 1 524 mm, nie są standardem międzynarodowym i wynikają z różnych historycznych uwarunkowań oraz specyfiki krajowych sieci kolejowych. Typowym błędem w analizie szerokości torów jest mylenie ich z różnymi normami stosowanymi w poszczególnych regionach. Na przykład, szerokość 1 520 mm jest powszechnie stosowana w Rosji oraz krajach byłego ZSRR, co wynika z dostosowania do specyfiki tamtejszej infrastruktury, a nie z optymalnych parametrów technicznych. Z kolei szerokość 1 676 mm, znana jako szeroki tor, jest charakterystyczna dla niektórych krajów, takich jak Hiszpania. W wielu przypadkach, różnorodność szerokości torów prowadzi do problemów z interoperacyjnością, co z kolei zwiększa koszty i czas transportu. Między innymi powoduje to konieczność przesiadek lub przeładunków w punktach granicznych, co negatywnie wpływa na efektywność całego systemu transportowego. Dlatego istotne jest, aby mieć na uwadze, że szerokość toru to nie tylko kwestia techniczna, ale także strategiczna, związana z planowaniem transportu i projektowaniem infrastruktury kolejowej.