Odpowiedź z pochyleniem 1:10 jest poprawna, ponieważ takie ustawienie szyn w rozjeździe zapewnia odpowiednią stabilność i bezpieczeństwo ruchu pociągów. Pochylenie to odnosi się do kąta, pod jakim szyny są ustawione względem poziomu, co jest kluczowe dla prawidłowego prowadzenia pojazdów kolejowych. W przypadku rozjazdów, odpowiednie pochylenie pomaga w minimalizacji sił bocznych działających na wagony podczas zmiany toru. Umożliwia to także lepsze prowadzenie taboru, co jest istotne dla utrzymania płynności i bezpieczeństwa ruchu kolejowego. W praktyce, pochylenie 1:10 jest standardem, który można znaleźć w wielu regulacjach branżowych oraz wytycznych dotyczących budowy i utrzymania infrastruktury kolejowej. Jako przykład, przy budowie nowego odcinka torów, projektanci muszą uwzględniać te normy, aby zapewnić, że pociąg będzie poruszał się płynnie i bez ryzyka wykolejenia. Dodatkowo, stosowanie właściwego pochylenia sprzyja efektywniejszemu zarządzaniu odprowadzaniem wody, co wpływa na trwałość torów oraz zmniejsza ryzyko uszkodzeń spowodowanych erozją.
Ustawienie szyn bez pochylenia, z pochyleniem 1:40 lub z pochyleniem 1:20 nie jest odpowiednie dla rozjazdów, ponieważ każde z tych podejść wprowadza różnorodne problemy związane z bezpieczeństwem i efektywnością ruchu kolejowego. Brak pochylenia prowadzi do sytuacji, w której nie są zminimalizowane siły boczne podczas przejazdu pociągu przez rozjazd, co może skutkować niestabilnością i zwiększonym ryzykiem wykolejenia, zwłaszcza przy większych prędkościach. Odpowiednie pochylenie jest kluczowe dla efektywnego przekazywania sił na szyny, co pozwala na ich właściwe osadzenie i uniknięcie nadmiernego zużycia. Pochylenie 1:40 jest zbyt łagodne, co powoduje, że nie zapewnia wystarczającej siły odśrodkowej potrzebnej do stabilnego prowadzenia pociągu na rozjeździe. Z kolei pochylenie 1:20, choć bardziej strome, jest wciąż niewystarczające w kontekście wyzwań, jakie stawiają nowoczesne pociągi, które często podróżują z dużymi prędkościami. Te niewłaściwe pozycje szyn mogą prowadzić do poważnych incydentów, co podkreśla znaczenie przestrzegania standardów branżowych takich jak normy UIC oraz krajowe przepisy dotyczące budowy i utrzymania infrastruktury kolejowej. Właściwe projektowanie torów, w tym rozjazdów, jest kluczowe dla zapewnienia bezpieczeństwa, efektywności i trwałości sieci kolejowej.